Som fisken i vattnet:

MDU växer och utvecklas till ett spännande och progressivt universitet

2023-09-08

Snart har jag varit rektor på MDU i ett år. Det finns ingen mer spännande uppgift än att få vara med att utveckla ett nyblivet universitet.

Jag har ägnat en hel del tid att lära känna verksamheten och förutsättningarna för att skapa ett universitet med viljan att vara ett progressivt och samverkande universitet, som tillsammans med sina studenter och aktörer utanför akademi formar en hållbar framtid. I och med att dagens och framtidens utmaningar är komplexa och globala behöver vi tänka in mångvetenskapliga och internationella dimensioner i våra utbildningar. Våra studenter ska utöver nya kunskaper ha med sig en mission att på riktigt verka för förändring till det bättre.

MDU har ett gott ekonomiskt läge och ett forskningsanslag som ökat med 132 miljoner kronor per år i och med att vi nu är ett universitet. Vi har 17 000 nyfikna studenter från hela världen. Vi har drygt 1000 medarbetare i dag och beräknas växa med 300-400 nya medarbetare de kommande åren. Vi har regioner och kommuner och industri och ett civilsamhälle runt oss som i ännu större utsträckning vill samverka med oss. Vi planerar nu för en utveckling av vår organisation och verksamhet som passar de ökade resurserna och möjligheterna. Samtidigt vill vi bygga starka miljöer och enheter som i större utsträckning kan bestämma själva och med långsiktighet över sina resurser.

Det finns möjligheter som är så stora och spännande och som kommer att överskugga de utmaningar som finns på vägen mot ett universitet som vågar leva upp till sin vision fullt ut. Ett universitet som kommer att göra skillnad på riktigt – på ett unikt sätt jämfört med de traditionella universiteten. Jag är så glad att jag får tydliga signaler från många kollegor på MDU som verkligen vill vara med att gestalta den resan.

Och jag vill avsluta med en bild (av George Kulman) som jag använde i universitetets ledningsgrupp för att starta upp höstterminen 2023, en situationsanalys som ett avstamp för det fortsatta arbetet. Den visar egentligen bara en sak: att vi kan och ska ta ut svängarna på riktigt, nu när vi som universitet har en större kostym (eller bassäng att röra oss i).

Illustration som visar att vi kan och ska ta ut svängarna på riktigt, nu när vi som universitet har en större kostym (eller bassäng att röra oss i).