Akademin för hälsa, vård och välfärd
På Akademin för hälsa, vård och välfärd (HVV) utbildar vi bland annat framtidens sjuksköterskor, folkhälsovetare, socionomer, beteendevetare och fysioterapeuter. Akademin bedriver även forskning inom hälsa och välfärd.
Chef
På HVV arbetar cirka 200 personer och drygt 3 000 studerar inom
- arbetslivsvetenskap
- folkhälsovetenskap
- fysioterapi
- hälso- och välfärdsteknik
- medicinsk vetenskap
- psykologi
- socialt arbete
- sociologi
- vårdpedagogik
- vårdvetenskap
På akademin bedrivs forskning inom hälsa och välfärd. En stor del av forskningen bedrivs i samverkan med andra forskningsinriktningar vid MDU, men även regionalt, nationellt och internationellt. Forskarutbildning sker inom området hälsa och välfärd och specifikt inom de fem ämnena arbetslivsvetenskap, folkhälsovetenskap, fysioterapi, socialt arbete och vårdvetenskap.
Utbildning
Grundnivå
Specilistsjuksköterskeutbildningar och påbyggnadsutbildningar
Forskning
Akademin är värd för följande forskningsinriktningar:
Nya publikationer från våra forskare på HVV
-
Drawing the future : En studie om vad Skånes elever i åldrarna6-11 år vill jobba med när de blir stora
Sarah Wamala Andersson
-
Digitaliseringen och globaliseringen ställer krav på nytt skolämne
Sarah Wamala Andersson
-
Proactive Health and Welfare Technology for Service Users and Societies : Scanning Horizons and Future Opportunities for Service Design and Innovation
S. Pekkarinen
-
Person-centredness of multiprofessional ward rounds in a stroke setting : Reality or chimaera?
Inger Holmström
-
Evaluating professionals' adaptations before and after a decision support intervention "the Adaptation and Fidelity Tool" (A-FiT)-A longitudinal within-person intervention design
Johanna Zetterlund
-
Registered Nurses' Promotion of Children's Participation During Medication Follow-Up in Child and Adolescent Psychiatric Outpatient Care
Sonia Rönning
-
Reflection Supports Newly Graduated Nurses' Professional Development When Transitioning Into Practice
Margareta Lindblom
-
Exploring contexts for participation in daily and physical activities among adolescents with and without disabilities
Jennifer Gothilander
-
Choosing the Best Digital Health Literacy Measure for Research : Mixed Methods Study
C. B. Thorup
-
5.3.2 Implementing a Health and Lifestyle Framework : Competencies for Musculoskeletal Physiotherapists
Elizabeth Dean
-
5.3.1 Lifestyle and Musculoskeletal Health : Basis for a Health and Lifestyle Framework
Elizabeth Dean
-
Bunnies and Biopolitics : Killing, Culling and Caring for Rabbits
David Redmalm
-
Implementing Innovative Approaches to Improve Health Care Delivery Systems for Integrating Communicable and Non-Communicable Diseases Using Tuberculosis and Diabetes as a Model in Tanzania
Stellah Mpagama
-
Improving hospital food and meal provision : a qualitative exploration of nutrition leaders' experiences in implementing change
Emma Wilandh
-
Navigating Gender Inequalities in Working Conditions : Accountable Politicians' Perspectives on Their Work Environment Responsibility in Swedish Municipal Organizations
Jonas Welander
-
It is supposed to be a home Barriers to everyday life decisions in group homes
Eric Svanelöv
-
Ansvaret för budget- och skuldrådgivning måste klargöras
Julia Callegari
-
Effort-reward imbalance and problem drinking among workers : Differences in gender and the gender composition of industries and main job activities in a prospective cohort study from Sweden
Aziz Mensah
-
Telework Uncovered : Employees’ Perceptions Across Various Occupations in an Industrial Company
T. Korkeakunnas
-
Differential susceptibility effects of the 5-HTTLPR and MAOA genotypes on decision making under risk in the Iowa gambling task
Mattias Rehn
Forskarutbildning
Forskarutbildningen inom hälsa och välfärd består av fem forskarutbildningsämnen vilka är: arbetslivsvetenskap, folkhälsovetenskap, fysioterapi, socialt arbete och vårdvetenskap. Det innebär att de forskarstuderande ingår i ett större doktorandkollektiv jämfört med om de endast hade en tillhörighet till det egna ämnet. Forskarstuderande har också tillgång till handledare från flera ämnestillhörigheter. Det är en mångvetenskaplig miljö som bidrar till ett nyskapande och innovativt tänkande hos de forskarstuderande. I dagsläget omfattas doktorandkollektivet av 25–30 forskarstuderande som tar sig an olika samhällsutmaningar inom välfärds-, hälso-och sjukvårdssektorn för den enskilde individen, på grupp-, organisation- och samhällsnivå.
Samverkan
Akademin är värd för följande samverkansplattformar:
Internationellt samarbete
HVV arbetar för att internationalisering ska kunna inkluderas i all utbildning och forskning. Genom internationalisering ska såväl studenter som medarbetare tillägna sig ökad internationell förståelse. Ambitionen är att utveckla det internationella samarbetet inom såväl utbildning, samverkan som forskning.