Akademin för hälsa, vård och välfärd
På Akademin för hälsa, vård och välfärd (HVV) utbildar vi bland annat framtidens sjuksköterskor, folkhälsovetare, socionomer, beteendevetare och fysioterapeuter. Akademin bedriver även forskning inom hälsa och välfärd.
Chef
På HVV arbetar cirka 200 personer och drygt 3 000 studerar inom
- arbetslivsvetenskap
- folkhälsovetenskap
- fysioterapi
- hälso- och välfärdsteknik
- medicinsk vetenskap
- psykologi
- socialt arbete
- sociologi
- vårdpedagogik
- vårdvetenskap
På akademin bedrivs forskning inom hälsa och välfärd. En stor del av forskningen bedrivs i samverkan med andra forskningsinriktningar vid MDU, men även regionalt, nationellt och internationellt. Forskarutbildning sker inom området hälsa och välfärd och specifikt inom de fem ämnena arbetslivsvetenskap, folkhälsovetenskap, fysioterapi, socialt arbete och vårdvetenskap.
Utbildning
Grundnivå
Specilistsjuksköterskeutbildningar och påbyggnadsutbildningar
Forskning
Akademin är värd för följande forskningsinriktningar:
Nya publikationer från våra forskare på HVV
-
Drawing the future : gender and future occupational aspirations of young children in Sweden
Sarah Wamala-Andersson
-
Work-family conflict and self-rated health trajectories among ELSA-Brasil workers: the moderating role of education
Camila Arantes Ferreira Brecht D’Oliveira
-
SWEPROF - en forskarskola med fokus på att utveckla kunskap med och inte bara om patienterna
Lena Wiklund Gustin
-
Bunnies and Biopolitics : Killing, Culling and Caring for Rabbits
David Redmalm
-
Contributing factors for participation and independence in children and youths with disabilities
A. K. Axelsson
-
Sustainable implementation efforts in physio- and occupational therapy : a scoping review
Johanna Fritz
-
Exploring innovation management system to understand and secure preconditions for design thinking
Anders Wikström
-
Antonovsky’s Construct of Sense of Coherence and the Tripartite Construct of Meaning in Life : Comparison and Implications
Jacek Hochwälder
-
Lär av Millennium – gör om och gör rätt
Sarah Wamala Andersson
-
D3.2 EU HL & dHL monitoring model WP3
Matt Richardson
-
FallFitness exercise program provided using the train-the-trainer approach for community-dwelling older adults : a randomized controlled trial
Marina Arkkukangas
-
Evidensbaserad vård och förbättringskunskap – två kärnkompetenser för att utveckla vården
Lena Wiklund Gustin
-
Att använda sin professionella kunskap
Lena Wiklund Gustin
-
Vårdande vid psykisk ohälsa - på avancerad nivå
-
Art of developing a vision for integrated healthcare and social services: an interview study with stakeholders in Sweden
Karin Strömqvist Bååthe
-
Evidence is not enough: health technology reassessment to de-implement low-value care
Sara Ingvarsson
-
When academic impact is not enough: a concept mapping study characterising excellence in practice-based research
Ulrica von Thiele Schwarz
-
Addressing Participation and Intellectual Disability : A Discourse Analysis of Rhetoric from Social Support Staff and Disability Sports Leaders
Eric Svanelöv
-
Digitala stöd till beteendeförändringför ökad fysisk aktivitet hos äldre
Caroline Eklund
-
Participating in health visits, from the perspective adolescents with migration experiences
Emmie Wahlström
Forskarutbildning
Forskarutbildningen inom hälsa och välfärd består av fem forskarutbildningsämnen vilka är: arbetslivsvetenskap, folkhälsovetenskap, fysioterapi, socialt arbete och vårdvetenskap. Det innebär att de forskarstuderande ingår i ett större doktorandkollektiv jämfört med om de endast hade en tillhörighet till det egna ämnet. Forskarstuderande har också tillgång till handledare från flera ämnestillhörigheter. Det är en mångvetenskaplig miljö som bidrar till ett nyskapande och innovativt tänkande hos de forskarstuderande. I dagsläget omfattas doktorandkollektivet av 25–30 forskarstuderande som tar sig an olika samhällsutmaningar inom välfärds-, hälso-och sjukvårdssektorn för den enskilde individen, på grupp-, organisation- och samhällsnivå.
Samverkan
Akademin är värd för följande samverkansplattformar:
Internationellt samarbete
HVV arbetar för att internationalisering ska kunna inkluderas i all utbildning och forskning. Genom internationalisering ska såväl studenter som medarbetare tillägna sig ökad internationell förståelse. Ambitionen är att utveckla det internationella samarbetet inom såväl utbildning, samverkan som forskning.