"De andra" barnen i elevhälsan: (de)konstruktion och (be)mötande
Projektet utforskar den (inter)kulturella förståelsen hos skolsköterskor och skolkuratorer och hur denna får konsekvenser för samspelet mellan dem och eleverna.
Start
2023-02-01
Planerat avslut
2025-01-31
Huvudfinansiering
Forskningsområde
Forskningsinriktning
Projektansvarig vid MDU
Bakgrund
Likvärdighet och jämlikhet är centrala värden inom svensk elevhälsa. Men görs elevhälsan likvärdig och jämlik för alla elever som möter elevhälsans professioner? Detta forskningsprojekt studerar hur elevhälsans görs likvärdig och jämlik för barn som har migrerat till Sverige. I fokus står de två elevhälsoprofessioner som oftast finns tillgängliga och nåbara för alla elever, dvs skolsköterskor och skolkuratorer. I ljuset av övergripande diskursen om migration, mångfald och kultur utforskar projektet den (inter)kulturella förståelsen hos skolsköterskor och skolkuratorer och hur denna får konsekvenser för samspelet mellan dem och eleverna. Projektet innehåller en litteraturöversikt och en kvalitativ intervjustudie med skolsköterskor och skolkuratorer samt kommer bidra till ny kunskap och även rekommendationer och riktlinjer.
Projektmål
Projektet kommer bidra till ny kunskap och även rekommendationer och riktlinjer.
Aktiviteter
Litteraturöversikt och kvalitativa intervjuer