Socialt lärande – arbetet i fritidshemmet
Studiens syfte är att belysa fritidshemspersonalens perspektiv på sitt arbete med socialt lärande hos de yngsta eleverna i fritidshemmet.
Avslutat
Start
2014-08-25
Avslut
2018-08-27
Huvudfinansiering
Medfinansiering
Forskningsinriktning
Projektansvarig vid MDU
Bakgrund
År 2015 innefattade fritidshemmet 84 % av grundskolans elever i åldern 6-9 år. Verksamheten tar sin utgångspunkt i nationella styrdokument och inbegriper såväl kvalitetsarbete som pedagogiskt innehåll. Den ska komplettera skolans verksamhet och bidra till lärande och utveckling, såväl socialt och grupporienterat som ämnesmässigt. Syftet med undersökningen som ligger till grund för detta kapitel är att belysa vad fritidspersonal ser som viktigt i elevers sociala lärande. Studien är kvalitativ och baseras på intervjuer med totalt 21 deltagare i fyra grupper. Den teoretiska utgångspunkten för studien är Bronfenbrenners bioekologiska teori, genom vilken elevers sociala lärande förstås som en interaktion mellan olika faktorer i fritidshemmets miljö. Resultatet visar en samstämmighet i fritidspersonalens perspektiv på elevers sociala lärande. De betonar bland annat den empatiska förmågan och förmågan att ta ansvar, liksom tryggheten som grund för det sociala lärandet i fritidshemmet.