MODIG Lärmetod! Dikt och fotokonst för meningsfulla begrepp kring samhällets utmaningar
Projekt MODIG Lärmetod är ett projekt inom utbildningsinnovation. Projektet grundar sig i användandet av poesi och fotografi i olika seminarier/workshoppar för kooperativt lärande om komplexa (teoretiska) begrepp kopplade till samhällets utmaningar.
Vi är tre pedagoger som deltar i Projekt MODIG Lärmetod. Inom ramen för projektet utforskar och reflekterar vi kring vad egenskriven poetiskt text och eget tagna tografier kan bidra med i en lärandesituation, särskilt för att kritiskt reflektera kring och diskutera samhällets utmaningar. Vi reflekterar även kring poesin och fotografiets roll när det kommer till yt/djupinlärning, yttre/inre motivation och engagemang.
Projektet är flervetenskapligt och involverar tre akademier vid universitetet. Det vänder sig till studenter och yrkesverksamma inom olika kunskapsområden, bland annat informationsdesign, innovationsledning och företagsekonomi.
Målet är att utveckla lärarhandledningar och guider för hur vi kan använda poetiskt skriven text och fotokonst i olika typer av lärande- och utbildningssammanhang.
Start
2024-06-16
Planerat avslut
2025-12-31
Huvudfinansiering
Forskningsområde
Projektansvarig vid MDU
Projektmål