Utbildningsvetenskap och matematik
M-TERM - Mälardalen University Team of Educational Researchers in Mathematics
Forskargruppen M-TERM bedriver forskning inom matematikdidaktik. Gruppen studerar och utvecklar tillsammans med lärare och huvudmän matematikundervisning i grundskolan och gymnasiet. Syftet med forskningen är att utveckla klassrumsundervisning och att bidra till förståelse för vad som styr och stödjer matematiklärares arbete.
Kontaktperson
Forskarna fokuserar på tre större forskningsprogram:
- Jämförelser av matematikundervisning i olika länder
- Att utveckla matematikundervisning i stor skala
- Forskningsbaserade läromedel för rik matematikundervisning
Projekten handlar bland annat om hur forskarna tillsammans med kommuner storskaligt och långsiktigt kan utveckla matematikundervisning, utveckla forskningsbaserade läromedel i matematik, undersöka lärarnas lärande inom Matematiklyftet samt hur digital teknik kan utveckla matematikundervisningen.
Gruppen samarbetar med forskare nationellt (exempelvis Umeå universitet och Stockholms universitet) och internationellt (exempelvis Vanderbilt University och Högskolan i Östfold).
Pågående forskningsprojekt
Detta projekt undersöker hur kompetensutveckling för lärare ska utformas på bästa sätt – för att ha effekt i klassrummet, effekt på elevernas kunskapsnivåer och för att kunna fungera i olika sammanhang, i olika skolor och i olika områden. Hur bör man bäst utforma och effektivisera kompetensutveckling för lärare för att få effekter på undervisning och på elevernas kunskapsnivå. Ska kompetensutveckling exempelvis fokusera på undervisningsmetoder, på ledarskapet i klassrummet eller hur elever lär sig ämnet? Och vilken metod fungerar bäst för att kompetensutvecklingen ska vara så effektfull som möjligt?
Projektansvarig vid MDU: Nils Kirsten
Huvudfinansiering: Vetenskapsrådet