2024-02-14

MDU värd för europeiskt konsortium

Den 26-29 februari arrangeras ett europeiskt konsortium på MDU. Fokus ligger på AI/data science och software engineering.

EDISS (Engineering of Data Intensive Software Systems) Länk till annan webbplats. är det första Erasmus Mundus Joint Master Degree (EMJD) projektet någonsin på MDU. Projektet är finansierat av europeiska kommissionen (EACEA) Länk till annan webbplats. och är ett samarbete med MDU:s strategiska partner i L’Aquila, Åbo och Palma de Mallorca och erbjuder stipendier till 25 utvalda studenter som följer ett tvåårigt mastersprogram.

Inom ramen för projektet anordnas årliga vinterskolor hos varje partner. I år är det MDU som är värd för hela konsortiet och dess studenter, med cirka 60 personer inklusive inbjudna talare och alumni, den 26-29 februari 2024.

Eventet som anordnas på MDU innehåller bland annat keynotes från AI/data science och Software Engineering-experter, studentprojektutställningar och hackathon.

En av aktiviteterna under veckan är en utställning där studenterna presenterar resultat från projektkursen som de läser under första året. Intresserade MDU:are är välkomna att komma förbi och se vad studenterna jobbar med (sal My, 28/2 11:30-13:00).