MDU ansluter sig till NVIDIA CUDA-Q Academic Program

MDU går in som deltagare i NVIDIA CUDA-Q Academic Program. Programmet kommer att ge MDU tillgång till utbildningsmoduler inom programmering av kvantdatorer.

MDU går in som deltagare i NVIDIA CUDA-Q Academic Program. Programmet kommer att ge MDU tillgång till utbildningsmoduler med interaktiva övningar och instruktionsvideor inom programmering av kvantdatorer.

– Vi är glada över att bli en del av NVIDIA:s kvantekosystem, säger Martin Hellström, rektor för MDU.

– Kvantdatorer har kraften att förändra vår värld på djupgående sätt, säger Tim Costa, ansvarig för HPC och kvantdatorer på NVIDIA. Genom att gå med i CUDA-Q Academic Program, som skapades för att stärka nästa generations talanger inom kvantberäkning, får Mälardalens universitet tillgång till verktyg, plattformar och expertis för att vara med och driva fram genombrott inom området.

NVIDIA CUDA-Q Academic Program-modulerna är utformade för att utbilda och hjälpa deltagarna att konstruera och förfina kvantalgoritmer med hjälp av både simulatorer och kvanthårdvara. Det kommer i sin tur att ge dem färdigheter som är nödvändiga för att genomföra forskningsprojekt och skapa applikationer för hybrida kvantdatorsystem.

– Det här samarbetet skapar helt nya möjligheter för oss att ge våra studenter och lärare bättre förutsättningar för utbildning och forskning inom programmering av kvantdatorer och artificiell intelligens, säger Paul Pettersson, vicerektor vid MDU.