Datum 2023-02-10

Besök i världsklass till MDU

karta över världen

På tisdag den 14 februari kommer ett 50-tal ambassadörer som representerar en betydande del av världens länder till MDU.

På tisdag den 14 februari kommer ett 50-tal ambassadörer till MDU, som representerar en betydande del av världens länder. På agendan står bland annat samtal om internationalisering, samverkan och hållbarhet.

– Jag brinner för samverkan och för internationalisering. De problem vi står inför idag i samhället är oerhört komplexa och de klarar vi av inte att hantera själva, de behöver hanteras på global nivå. Vi inom sektorn, våra partners i regionen, Sverige och i världen behöver träffas och tillsammans diskutera och adressera de utmaningar världen står inför. Ambassadörsbesöket är en del i det, säger Martin Hellström, rektor vid MDU.

Besöket är ett initiativ från utrikesdepartementet, och som årligen anordnas tillsammans med länsstyrelserna i Sverige. Syftet med besöket är att främja landet genom att låta ambassadörerna bekanta sig med respektive län. Fokusområden är akademi, kultur, industri och företagande.

I år är det länsstyrelsen i Västmanland och landshövding Johan Sterte som står värd för besöket och förmiddagen spenderas på MDU.

– När vi nu har hela världen på plats får vi en fantastisk möjlighet att berätta om vår spets inom forskning och utbildning. Nu skapar vi strategiska samarbeten med världens länder på en helt ny nivå, säger Sara Arvidson, kommunikationschef vid MDU.

Program för besöket

Sal Omega, campus Västerås 9.30-11.40