Rodrigos dröm är att kombinera båda sina stora intressen

Med hjälp av Idélab fick Rodrigo Esparza modet att starta upp sitt företag.

Rodrigo Esparza brinner för biologi och illustration. Biologi har han arbetat med i många år och han studerar just nu illustration på Mälardalens universitet. Hans dröm är att kunna kombinera dessa två intressen.

Sedan 2020 har Rodrigo Esparza varit tjänstledig från sitt arbete som biolog. Han studerar nu informationsdesign med inriktning illustration på Mälardalens universitet, för att ha större möjlighet att arbeta med sina illustrationer.

– Jag tycker mycket om att vara kreativ och det jag gillar bäst med illustrationer är att det nästan inte finns några begränsningar. När man får i uppdrag att skapa en illustration kan man bilda sig en egen uppfattning om det uppdraget och skapa sin egen idé. Det är väldigt roligt, säger Rodrigo.

Rodrigo är född och uppvuxen i Mexiko, han har bott i Sverige i cirka 10 år. Enda sedan han var liten har han älskat djur och natur. Det var det som gjorde att han började studera biologi och senare började forska inom ämnet. Men Rodrigo har alltid fått bra respons för sina illustrationer, därför bestämde han sig tillslut för att också satsa på det intresset. Innan han började utbildningen på Mälardalens universitet startade han upp Zolin studio. Zolin studio finns att följa på Instagram och där kan man ta del av roliga och söta illustrationer som fungerar bra för olika trycksaker.

Rodrigo kände dock inte till branschen speciellt väl och när ha fick höra om Kreativt snabbspår via utbildningsansvarig på Informationsdesignprogrammet, tyckte han att det lät precis som något som han behövde.

– ­På Kreativt snabbspår fick vi jättebra tips om hur man bygger portfolio, skaffar kunder och andra praktiska saker. Sånt som man inte tänker på när man bara vill arbeta med att skapa bilder, säger Rodrigo.

Rodrigo behövde all hjälp han kunde få om hur man driver ett företag och jobbar som frilansare. Han ville gå från att driva sin verksamhet som en hobby till ett riktigt företag och genom programmet fick han den hjälpen och motivationen han var ute efter.

Förutom Zolins tudio har Rodrigo nu efter att ha gått Kreativt snabbspår även skapat sig en portfolio på hemsidan rodesparza.art. Där kan man ta del av grafiskt material som är skapat för att användas i utbildningssyfte. Rodrigos bilder är anpassade för olika typer av målgrupper och han arbetar med både realistiska modeller samt stiliserad och rörlig grafik. Rodrigo säljer licenserna till sina bilder via olika print on demand-företag. Det ger för tillfället ingen större ekonomisk utdelning men just nu är det ändå studierna som står i fokus för Rodrigo.

Rodrigo är glad för allt intresse som finns för hans illustrationer och tar gärna emot nya uppdrag. Motivationen att förena sina två intressen, biologi och bilder, till ett framtida yrke har bara ökat.

– Vad som än händer i framtiden så får jag driva mitt företag och det är fantastiskt! Oavsett om jag går tillbaka till mitt jobb efter studierna eller inte, så kommer jag fortsätta driva företag. Antigen driver jag det på sidan av jobbet eller på heltid, det får framtiden visa, säger Rodrigo.

Idélab hjälper dig göra nytta av din kunskap

Idélab erbjuder studenter, forskare och övriga anställda vid MDU rådgivning inom ide- och affärsutveckling samt personlig utveckling – helt kostnadsfritt.