"Jag fick känslan att man kan uppnå i princip vad man vill"

Julia Hedström har deltagit i programmet Kreativs snabbspår på Idélab.

Julia Hedström hade många frågor innan hon deltog i programmet Kreativt snabbspår och hon föreställde sig att driva företag var både krångligt och svårt. Nu är företaget precis i uppstart och det visade sig vara enklare och roligare än vad hon först hade kunnat tro.

Julia kom i kontakt med Idélab och Kreativt snabbspår genom sin utbildning på Mälardalens universitet, där hon gick programmet Informationsdesign med inriktningen illustrationsdesign. Det var på gymnasiet som hon först fick höra om utbildningen, och hon kände direkt att det var något som skulle passa henne. Programmet och inriktningen var en bra mix mellan informationsdesign och hennes stora intresse, illustration. Innan utbildningen hade hon inte en tanke på att starta eget företag. Men efter några terminer på universitetet började hon fundera på om det ändå skulle kunna vara något för henne. Samtidigt fick hon ett mejl från kursansvarig på Informationsdesignprogrammet, med information om programmet Kreativt snabbspår.

– Jag hade funderat på hur man gör när man vill frilansa. Hur bygger man egentligen en portfolio? Och hur tar man kontakt med kunder? Sen fick jag ett mejl med information om Kreativt snabbspår. Programmet skulle ta upp exakt de punkter jag funderat över, så jag sökte direkt, säger Julia.

Under tiden på Kreativt snabbspår insåg Julia att driva eget företag inte var så svårt som hon först trott. När hon förstod att det är ganska enkelt att starta företag öppnades en helt ny dörr för henne. Nu vill hon driva eget företag som illustratör och det som lockar henne mest med det frilansande arbetet är friheten att välja jobb som hon tycker är givande och roliga. Just nu vill hon ha en fast anställning samtidigt som hon har sitt företag på sidan av. Då kan hon kan välja projekt som passar henne och som hon finner roliga och utvecklande. Julia vill gärna rita serier och arbeta med karaktärsdesign. Även informativ illustration som informationsgrafik är något hon tycker är väldigt kul. Hon vill gärna arbeta med att mixa informativ illustration med att designa karaktärer. Sista året på sin utbildning tog hon tillfället i akt under en fördjupningskurs och skapade ett projekt för en yngre målgrupp. Slutresultatet blev en stor affisch som beskrev ett komplicerat miljöproblem med hjälp av karaktärer. Men även om Julia har sina specifika intressen och vet vad hon tycker är roligast att arbeta med så vill hon inte ha framtiden helt färdigplanerad.

– Idélab fick mig att känna att man i princip kan uppnå vad man vill bara man har ett driv, säger Julia.

Julia berättar att hon upplevde att det var väldigt givande att gå programmet Kreativt snabbspår. Hon fick mycket uppmuntran och det var kul att få feedback och bolla designidéer tillsammans med affärsutvecklarna på Idélab. Den här uppmuntran och insikten att driva företag var lättare än hon först trott, gör att hon nu vill fokusera fullt ut på företaget. Hon vill dock hålla både företaget och framtiden öppen för alla möjligheter, därför har hon bestämt sig för att inte nischa företaget åt något håll just nu. Julia gillar att rita informativa illustrationer men hon tycker också om att skapa narrativ och drömmer om att illustrera barnböcker.

Om du vill få en inblick i vad Julia på jobbar på just nu, kan du titta in på hennes Instagram, Juliahedstrom.design, där kan du bland annat se loggan hon skapade under programmets gång och även ta del av hennes fina illustrationer.

Idélab hjälper dig göra nytta av din kunskap

Idélab erbjuder studenter, forskare och övriga anställda vid MDU rådgivning inom ide- och affärsutveckling samt personlig utveckling – helt kostnadsfritt.