Emma Carlsson siktar på varierande uppdrag i sitt nystartade företag

Det illustratören Emma Carlsson gillar mest är att producera medicin- och naturillustrationer. Men hon vill gärna arbeta med varierande uppdrag i framtiden, i sitt nystartade företag.

Emma Carlsson

– Jag tycker om att göra lite olika saker och jag vill gärna arbeta med omväxlade uppgifter, säger Emma.

Emma Carlsson ska snart ta sin examen i informationsdesign. Hon har gått inriktningen informativ illustration på MDU. Emma har alltid älskat att rita och på gymnasiet läste hon spelgrafik. När hon sedan skulle välja en vidareutbildning ville hon fortsätta studera grafik och illustration. Därför landade valet på informativ illustration. Det som lockade mest var bredden på utbildningen. Hon såg möjligheten att arbeta varierat i framtiden.

Emma startade sitt företag Nemorosa.art, under sommaren 2022. Just nu letar hon uppdrag inom de flesta områden och i alla storlekar.

– Jag vill gärna rita medicinillustrationer och jag tycker det är roligt att rita djur och vetenskapliga illustrationer. Men jag är öppen för alla typer av uppdrag, säger Emma.

Det var på universitetet, under utbildningens gång, som Emma började bli nyfiken på att starta företag. Hon förstod på både universitets personal och studenter att det kan vara en bra väg att gå om man vill arbeta med illustrationer. Men hon visste inte riktigt hur man gick till väga och hade en del frågor. Under sitt sista år kom hon i kontakt med Idélab och programmet Kreativt snabbspår.

– På Kreativt snabbspår fick jag mer förståelse för hur det skulle vara att starta ett företag och att det inte är så svårt som jag trodde.

Emma upplevde att Kreativt snabbspår var väldigt utvecklade för henne. Hon berättar att hon fick en mycket tydligare bild av vad man behöver tänka på när man vill starta ett företag.

– Innan jag gick programmet var jag lite orolig. Jag visste inte om jag skulle våga starta företag men jag insåg att det finns hjälp att få med det mesta, tillexempel bokföring, säger Emma.

Emma har några kurser kvar att avsluta på universitetet och snart går hon upp med sitt examensarbete. Under tiden hon studerar skissar hon på ett uppdrag som hon fick genom Idélab.

­– Jag jobbar just nu med en logga. Jag och några andra illustratörer ska lämna in skisser på loggan och sen får uppdragsgivaren välja vilken logga de föredrar, säger Emma.

I framtiden vill Emma arbeta med både långa och korta uppdrag. Det får gärna vara en stor variation på arbetet hon utför och hon hoppas ha möjligheten att arbeta med endast sitt företag.

– Förhoppningen är att jag har återkommande kunder till mitt företag och att jag får in många roliga uppdrag. Jag hoppas att det kommer gå så bra att jag kan försörja mig på bara det, säger Emma.

Just nu kan man besöka Emmas Instagram Nemorosa.art om man är nyfiken på Emma och hennes kreativa arbete.