Text

Program

På denna sida finns schema för konferensen, detaljerat program för respektive session och längs ner en överblick av samtliga bidrag. För nu kan ni bilda er en uppfattning om innehållet genom bidragens titlar.

22 november

10:30- 11:15 Sem: "The ethics of the teacher as a role model" - V. Grande et. al. Sal: Delta

11:30: Registrering och lunch, Entré R1

12:30 Inledning av utbildningsminister Mats Persson
Sal: OMEGA

12:55 Keynote 1 - Marie Paretti, Sal: OMEGA

13:40 Förflyttning

14:00 Session 1

15:00 Fika

15:30 - 16:30 Session 2

18:30 Mingel, Huvudentrén

19:00: Middag

23 november

08:30 Registrering

09:00: Keynote 2 - L. Gumaelius, M.Bjelkemyr, E. Svanelöv, Sal: OMEGA

9:50 Fika

10:20 Session 3

11:20 Förflyttning

11:30 Session 4

12:30 Lunch

13:30 Session 5

14:30 Förflyttning

14:40 Keynote 3 - Virgina Grande, Sal: OMEGA

15:30 -16: 00 Avslutning

16:00 To Go - fika

Detaljerat program Dag 1

För dig som är på campus redan innan officiell konferensstart finns möjligheten att ta del av nedanstående seminarium.
Sal: Delta

The virtuous, the caring, and the free: ethical theory to understand the ethics of the teacher as a role model in engineering education

In this paper, we discuss the ethical responsibilities of being a role model as an engineering teacher in higher education. We draw on virtue ethics, care ethics, ethics of freedom and role modeling theory, using Grande’s framework for engineering education. We argue that the three ethical theories give different views on the ethics of role modeling as a teacher. Virtue ethics implies that the teacher should behave as virtuously as possible to encourage students to emulate character traits. Care ethics implies that the ethics of role modeling is fundamentally about care practices, emphazising relationships and values such as attentiveness and responsibility. Ethics of freedom urges the teacher to grant individuals opportunities to develop and be free from the control of others. By using role modeling and ethical theory, we aim to show how theory has an impact on both teaching practices and could underpin empirical research in engineering education.

Authors

Virginia Grande, a postdoctoral researcher at UpCERG, the Uppsala Computing Education Research Group. Thomas Taro Lennerfors is a Professor and head of the division of Industrial Engineering and Management at Uppsala University, Anne-Kathrin Peters is an Associate Professor at the Royal Institute of Technology (KTH) and Kristina von Hausswolff is an Associate Professor of Education at Mälardalen University.

Presentation, Milos (93)

  • Möta studenterna mitt i yrkeslivet
    Magnus Holm, Mattias Strand - HS

  • Datateknikstudenters reflektioner kring progression i utbildningen
    Camilla Björn, Viggo Kann - KTH

    Moderator: Elisabeth Uhlemann

Presentation, Paros (82)

  • Teknik och pedagogik – en sammanflätad historia
    Jonte Bernhard -LiU
  • Studenternas syn på grupparbeten som lärandeaktivitet och examination
    Bozena Guziana, Allan Hawas - MDU

    Moderator: Marina Bergman

Pågående arbete, Delta (74)

  • Experiences of using LMS tools for implementing asynchronous interactive media to enhance student interaction in distance education
    Mazhar Hussain, Lennart Franked, Olof Björkqvist -MiU

  • Design of Autonomous Systems (DAS): A lifelong practical course
    Ali Zoljodi, Masoud Daneshtalab - MDU

  • Implementing soft skills in the engineering curriculum
    Peter Törlind - LTU

  • Developing good practice for cross-disciplinary co-production projects
    Catarina Bojesson - MDU

    Moderator: Pedher Johansson

Rundabordssamtal, R2-014 (12)

  • PRESENTATIONEN UTGÅR
    (Teknik för livet – Engagerande kurser på distans för yrkesverksamma Carl-Anton Werner Axelsson - MDU)

Workshop, R2-205 (30)

  • How can Engineering Education Research contribute to educational development?
    Kristina Edström, Marie Paretti – KTH, Virginia Tech

Workshop, R2-302 (30)

  • Transformativa kompetenser för framtiden
    Anette Strömberg, Carina Sjödin -MDU

Presentation, Omega (270)

  • “Why did I not pass? The code works!” : Examining Programming and Scripting Assignments
    Caroline Uppsäll, Sara Lundahl, Stefan Bygde MDU

  • PRESENTATIONEN UTGÅR:
    (Creating interaction effects between parallel campus and online courses - Course design proposal for diversified student group
    Johan Wall - BTH)

    Moderator: Bozena Guziana

Presentation, Milos (93)

  • Systematisk introduktion av materiallära inom högskoleingenjörsprogram för elfordon
    Claes Fredriksson - HV

  • Formativa grupparbeten - En jämförelse med andra undervisningsformer i matematik
    Olow Sande - UMU

    Moderator: Gunilla Karlsson Kvarnlöf

Pågående arbete, Paros (82)

  • Studentcentrerad fördjupningskurs som startskott på ett livslångt lärande för civilingenjörsstudenter
    Stefan Forsström, Magnus Eriksson - MiU

  • Flerspråkighet och interkulturell kompetens för blivande ingenjörer
    Nathalie Kirchmeyer, Kristina Knauff, Akiko Shirabe - KTH

  • Främja Livslångt Lärande (FLL) på Mälardalens universitet – Lite snack och mycket verkstad!
    Mimi Axelsson, Stefan Eck - MDU

  • Simuleringsapplikation som verktyg för ökad förståelse av fysikaliska fenomen
    Lena Brunzell, Kamal Rezk - Kau

    Moderator: Marina Bergman

Panelsamtal, Delta (74)

Kompetensförsörjning - en gemensam utmaning för akademi och näringsliv.

Representanter från näringslivet och Teknikföretagen möter akademin i frågor om långsiktig kompetensförsörjning, studenternas drivkrafter och hur vi tillsammans kan skapa samhällsnytta.

Medverkar i panelen gör:

Aylin Farid, Public Affairs, ABB
Malin Nilsson, HR partner, Mälarenergi
Camilla Georgsson, Enhetschef kompetensförsörjning näringspolitik, Teknikföretagen
Anders Fröberg, Manager electromobility systems, Volvo CE
Ganesh Chandramouli, Head of innovation, strategy and portfolio, Alstom
Maria Sandfeldt, HR Business Partner, Hitachi Energy

Moderator: Anja Ankelius

Rundabordssamtal, R2-302 (30)

  • Hur lång tid ska studenter behöva lägga ner för högre betyg?
    Viggo Kann, Olle Bälter, Hans Havtun, Johan Karlander - KTH

OBSERVERA att detta bidrag ÄR ett rundabordssamtal som det står här i programmet. Bidragets abstract beskriver dock en workshop.

Rundabordssamtal, R2-014 (12)

  • Forma framtiden i teknisk design
    Peter Törlind, Åsa Wikberg-Nilsson, Andreas Dagman, Anders Ekinge, Claes Tisell, Elin Ohlander – LTU, Chamlers

Workshop, R2-205 (30)

  • Self-Mapping the Curriculum Agility of Your Engineering Programme
    Suzanne Brink - UMU

Detaljerat program Dag 2

Presentation, Milos (93)

  • Surfing the CDIO wave: a 10-year journey of managing expectations, fostering learning, and planning ahead
    Alessandro Bertoni, Marco Bertoni - BTH

  • Admission to master programmes: What are the indicators for successful study performance?
    Johan Karlander, Mattias Sandberg, Magnus Andersson, Gunnar Tibert - KTH

    Moderator: Fredrik Georgsson

Presentation, Delta (74)

  • Över disciplingränserna: Professionsträning för ingenjörer i innovationsbaserad produktutveckling
    Roger Olsson, Magnus Eriksson - MiU

  • PRESENTATIONEN UTGÅR:
    (Process för kollegial extern granskning av ingenjörsutbildningarna vid Umeå universitet
    Staffan Schedin, Susanne Vikström, Karolina Broman - UMU)

    Moderator: Lennart Petteresson

Pågående arbete, Paros (82)

  • Specialanpassade kurser för yrkesverksamma ingenjörer: Erfarenheter och upplevelser
    Stefan Forsström, Mikael Forsberg, Mattias O'Nils, Johan Sidén, Patrik Österberg, Birgitta Engberg - MiU

  • Studenters och lärares tillgång till fackspråk på svenska – dataterminologi som stöder lärande
    Fia Börjeson, Viggo Kann - KTH

  • Arbetsintegrerat lärande som metod för värdeskapande samverkan mellan industri och högre utbildning
    Lotten Svensson, Mikael Harlén - HS

  • Utveckling och uppstart av programsammanhållande kurs(er) på “Civilingenjör och lärare"
    Helena Lennholm, Linda Kann, Lena Geijer, Björn Hedin, Susanne Engström, Åsa Emmer - KTH

    Moderator: Caroline Uppsäll

Rundabordssamtal, R2-003 (10)

  • Samverkan mellan stödfunktioner på universitetet och undervisande lärare – för bättre kvalitet på undervisningen och höjd studentmotivation
    Bozena Guziana, Pernilla Andersson - MDU

Rundabordssamtal, R2-014 (12)

  • Utmaningsdriven utbildning (Relaterad Keynote 2)
    Lena Gumaelius, Marcus Bjelkemyr, Eric Svanelöv - MDU

Workshop, R2-302 (30)

  • Which contextual factors influence writing programme design in engineering education and what are the consequences for disciplinary literacy?
    Magnus Gustafsson, Marie Paretti, Catherine Berdanier - Chalmers, Virginia Tech, Pennsylvania State University

Workshop, R2-205 (30)

  • Att undervisa framtidens ingenjörer i forskningsmetodik - utmaningar och goda exempel
    Kicki Säfsten, Malin Löfving - JTH

Presentation, Delta (74)

  • *From campus to boot camp – extramural teaching in cybersecurity
    Gunnar Karlsson - KTH

  • Pivoting cross-disciplinary learning practices - generating professional skills in augmented reality and cybersecurity
    Anders Berglund - MDU

    Moderator: Pedher Johansson

Presentation, Milos (93)

  • Support- och diskussionsgrupper, en arbetsform som stödjer den sociala lärmiljön i distanskurser
    Ulrica Bohné, Lotten Svensson, Erik Brolin - HS

  • Ge studenterna hela makten att utforma undervisningen
    Anders Lindén - ORU

    Moderator: Malin Larsson

Pågående arbete, Paros (82)

  • Integrating ethics education into a two-year Master’s programme in Water Engineering
    Ekaterina Sokolova- UU

  • Reflections About Reflections
    Svante Gunnarsson, Urban Forsberg, Daniel Axehill - LiU

  • You Get What You See - A Phenomenological Approach for Extended Reality Learning Experiences
    Pete Evans, Carina Söderlund - Iowa State University, MDU

  • Näringslivsrelevans, forskningsanknytning och studentcentrerat lärande – kan vi åstadkomma allt i en och samma kurs? Gunilla Carlsson Kvarnlöf, Jonas Berghel, Helena Håkansson, Maria Sandberg, Björn Sjöstrand, Agne Swerin - Kau

    Moderator: Virginia Grande

Rundabordssamtal, R2-003 (10)

  • Hur skapar man en programidentitet för studenterna på en tvärvetenskaplig utbildning?
    Jonas Johansson, Per Hansson, Maria Sörensson - LU

Rundabordssamtal, R2-014 (12)

  • Att säkerställa examination när vi anlitar externa lärare
    Per Kvarnbrink, Annika Moström, Marcus Levin - UMU

Workshop, R2-302 (30)

  • Vad kostar det att utveckla ingenjörsutbildningar?
    Gunnar Tibert, Per Fagrell -KTH

Workshop, R2-205 (30)

  • PREP, en kollegial process för att forska på sin egen undervisning.
    Samuel Bengmark, Laura Fainsilber, Jan-Fredrik Olsen, Olow Sande – Chalmers, GU, LU, UMU

Presentation, Omega (270)

  • Framtidens lärande i högre utbildning med generativ AI
    Peter Parnes -LTU

  • Datateknikstudenters attityder till fusk före och efter ChatGPT
    Viggo Kann - KTH

    Moderator: Camilla Grönvall Fransson

Presentation, Milos (93)

  • Engineering design for the cultural world heritage: reflections from the implementation of a challenge-based learning approach
    Marco Bertoni, Elena Peverada - BTH

  • Critical factors promoting design thinking in Courses for engineering students
    Anders Wikström, Anna Granlund - MDU

  • Moderator: Bozena Guziana

Presentation, Delta (74)

  • Dyslexi och lärande utifrån det sociokulturella perspektivet och utvecklingspsykologin
    Osama Hassan – LiU

  • Kollegialt, studerandeaktivt lärande för förbättrat individuellt skrivande
    Agneta Bränberg, Linda Pommer - UMU

    Moderator: Marina Bergman

Pågående arbete, Paros (82)

  • Ledarskap för att mobilisera kraft i pedagogiska utvecklingsprojekt
    Oskar Gedda - UMU

  • Minska studieavhopp på ingenjörsutbildningar: En digital lösning för att överbrygga kunskapsluckor i matematik
    Lisa Hed, Andreas Granath, Per Åhag - UMU

  • Automatiska kopplingar mellan lärandemål och programmål i målmatriser
    Jimmy Åhlander - MiU
  • Inspelningar av muntliga tentamina som komplement till skriftlig tentamen
    Elisabeth Uhlemann - MDU

    Moderator: Lennart Pettersson

Rundabordssamtal, R2-014 (12)

  • Exploring learning experiences and development of young academic staff: An Interdisciplinary perspective
    Elizabeth Keller, Ernest Ampadu - KTH

Workshop, R2-302 (30)

  • Kamratgranskning som pedagogisk metod för att skapa interaktion och engagemang för itermentalt och intramentalt lärande
    Lotten Svensson - HS

Workshop, R2-205 (30)

  • Digital Examination – form, funktion och praktik
    Anders Berglund - MDU, Magnus Andersson - KTH

Presentationer

Admission to master programmes: What are the indicators for successful study performance?
Johan Karlander, Mattias Sandberg, Gunnar Tibert - KTH

Creating interaction effects between parallel campus and online courses - Course design proposal for diversified student group
Johan Wall - BTH

Critical factors promoting design thinking in Courses for engineering students
Anders Wikström, Anna Granlund - MDU

Datateknikstudenters attityder till fusk före och efter ChatGPT
Viggo Kann - KTH

Datateknikstudenters reflektioner kring progression i utbildningen
Camilla Björn - KTH, Viggo Kann - KTH

Dyslexi och lärande utifrån det sociokulturella perspektivet och utvecklingspsykologin
Osama Hassan – LiU

En jämförande studie av ämnesövergripande projektbaserad produktutveckling för ingenjörer vid Mittuniversitetet och Bolognas Universitet
Roger Olsson, Magnus Eriksson - MiU

Engineering design for the cultural world heritage: reflections from the implementation of a challenge-based learning approach
Marco Bertoni, Elena Peverada - BTH

Examination, ett lärande moment
Mohsen Soleimani Mohseni - HH

Framtidens lärande i högre utbildning med generativ AI
Peter Parnes - LTU

Formativa grupparbeten - En jämförelse med andra undervisningsformer i matematik
Olow Sande - UMU

From campus to boot camp – extramural teaching in cybersecurity
Gunnar Karlsson - KTH

Ge studenterna hela makten att utforma undervisningen
Anders Lindén - ORU

Kollegialt, studerandeaktivt lärande för förbättrat individuellt skrivande
Agneta Bränberg, Linda Pommer - UMU

Möta studenterna mitt i arbetslivet
Magnus Holm, Mattias Strand - HS

Pivoting cross-disciplinary learning practices – generating professional skills in augmented reality and cybersecurity
Anders Berglund , Hans Hansson , Sasikumar Punnekkat - MDU

Process för kollegial extern granskning av ingenjörsutbildningarna vid Umeå universitet
Staffan Schedin, Susanne Vikström, Karolina Broman - UMU

Studenternas syn på grupparbeten som lärandeaktivitet och examination
Bozena Guziana, Allan Hawas - MDU

Support- och diskussionsgrupper, en arbetsform som stödjer den sociala lärmiljön i distanskurser
Ulrica Bohné, Lotten Svensson, Erik Brolin - HS

Surfing the CDIO wave: a 10-year journey of managing expectations, fostering learning, and planning ahead
Alessandro Bertoni, Marco Bertoni - BTH

Systematisk introduktion av materiallära inom högskoleingenjörsprogram för elfordon
Claes Fredriksson - HV

Teknik och pedagogik – en sammanflätad historia
Jonte Bernhard -LiU

“Why did I not pass? The code works!”: Examining Programming and Scripting Assignments
Caroline Uppsäll, Sara Lundahl, Stefan Bygde – MDU

 

Workshop

Att undervisa framtidens ingenjörer i forskningsmetodik - utmaningar och goda exempel
Kicki Säfsten, Malin Löfving - JTH

Digital examination – form, funktion och praktik
Anders Berglund, Magnus Andersson - MDU

How can Engineering Education Research contribute to educational development?
Kristina Edström, Marie Paretti – KTH, Virginia Tech

Kamratgranskning som pedagogisk metod för att skapa interaktion och engagemang för itermentalt och intramentalt lärande
Lotten Svensson - HS

PREP, en kollegial process för att forska på sin egen undervisning
Samuel Bengmark, Laura Fainsilber, Jan-Fredrik Olsen, Olow Sande – Chalmers, GU, LU, UMU

Self-Mapping the Curriculum Agility of Your Engineering Programme
Suzanne Brink - UMU

Transformativa kompetenser för framtiden
Anette Strömberg, Carina Sjödin -MDU

Vad kostar det att utveckla ingenjörsutbildningar?
Gunnar Tibert, Per Fagrell -KTH

Which contextual factors influence writing programme design in engineering education and what are the consequences for disciplinary literacy?
Magnus Gustafsson, Marie Paretti, Catherine Berdanier - Chalmers, Virginia Tech, Pennsylvania State University

Pågående arbete

Arbetsintegrerat lärande som metod för värdeskapande samverkan mellan industri och högre utbildning
Lotten Svensson, Mikael Harlén - HS

Automatiska kopplingar mellan lärandemål och programmål i målmatriser
Jimmy Åhlander - MiU

Design of Autonomous Systems (DAS): A lifelong practical course
Ali Zoljodi, Masoud Daneshtalab - MDU

Developing good practice for cross-disciplinary co-production projects
Catarina Bojesson - MDU

Experiences of using LMS tools for implementing asynchronous interactive media to enhance student interaction in distance education
Mazhar Hussain, Lennart Franked, Olof Björkqvist -MiU

Flerspråkighet och interkulturell kompetens för blivande ingenjörer
Nathalie Kirchmeyer, Kristina Knauff, Akiko Shirabe - KTH

Främja Livslångt Lärande (FLL) på Mälardalens universitet – Lite snack och mycket verkstad!
Mimi Axelsson, Stefan Eck - MDU

Implementing soft skills in the engineering curriculum
Peter Törlind - LTU

Industrial Design Students’ Experiences, Comprehension, and Design of Technical Documentation from Screens to Virtual and Extended Realities
Pete Evans, Carina Söderlund - Iowa State University, MDU

Inspelningar av muntliga tentamina som komplement till skriftlig tentamen
Elisabeth Uhlemann - MDU

Integrating ethics education into a two-year Master’s programme in Water Engineering
Ekaterina Sokolova- UU

Ledarskap för att mobilisera kraft i pedagogiska utvecklingsprojekt
Oskar Gedda - UMU

Minska studieavhopp på ingenjörsutbildningar: En digital lösning för att överbrygga kunskapsluckor i matematik
Lisa Hed, Andreas Granath, Per Åhag - UMU

Näringslivsrelevans, forskningsanknytning och studentcentrerat lärande – kan vi åstadkomma allt i en och samma kurs?
Gunilla Carlsson Kvarnlöf, Jonas Berghel, Helena Håkansson, Maria Sandberg, Björn Sjöstrand, Agne Swerin - Kau

Reflections About Reflections
Svante Gunnarsson, Urban Forsberg, Daniel Axehill - LiU

Simuleringsapplikation som verktyg för ökad förståelse av fysikaliska fenomen
Lena Brunzell, Kamal Rezk - Kau

Specialanpassade kurser för yrkesverksamma ingenjörer: Erfarenheter och upplevelser
Stefan Forsström, Mikael Forsberg, Mattias O'Nils, Johan Sidén, Patrik Österberg, Birgitta Engberg - MiU

Studentcentrerad fördjupningskurs som startskott på ett livslångt lärande för civilingenjörsstudenter
Stefan Forsström, Magnus Eriksson - MiU

Studenters och lärares tillgång till fackspråk på svenska – dataterminologi som stöder lärande
Fia Börjeson, Viggo Kann - KTH

Utveckling och uppstart av programsammanhållande kurs(er) på “Civilingenjör och lärare"
Helena Lennholm, Linda Kann, Lena Geijer, Björn Hedin, Susanne Engström, Åsa Emmer - KTH

 

Rundabordssamtal

Att säkerställa examination när vi anlitar externa lärare
Per Kvarnbrink, Annika Moström, Marcus Levin - UMU

Exploring learning experiences and development of young academic staff: An Interdisciplinary perspective
Elizabeth Keller, Ernest Ampadu - KTH

Forma framtiden i teknisk design
Peter Törlind, Åsa Wikberg-Nilsson, Andreas Dagman, Anders Ekinge, Claes Tisell, Elin Ohlander – LTU, Chamlers

Hur lång tid ska studenter behöva lägga ner för högre betyg?
Viggo Kann, Olle Bälter, Hans Havtun, Johan Karlander - KTH

Hur skapar man en programidentitet för studenterna på en tvärvetenskaplig utbildning?
Jonas Johansson, Per Hansson, Maria Sörensson - LU

Samverkan mellan stödfunktioner på universitetet och undervisande lärare – för bättre kvalitet på undervisningen och höjd studentmotivation
Bozena Guziana, Pernilla Andersson - MDU

Teknik för livet – Engagerande kurser på distans för yrkesverksamma
Carl-Anton Werner Axelsson - MDU