Datum 2023-10-23

Vera – nu kan elever i årskurs 4-6 lösa tekniska utmaningar åt industrin

Vi vill att fler unga ska välja att utbilda sig till ingenjörer. Nu har elever i årskurs 4-6 möjlighet att prova på ingenjörsyrket genom att arbeta med riktiga utmaningar från bland annat Volvo Construction Equipment, upptäcka spänningen i att lösa verkliga, tekniska problem som kan bidra till att lösa framtidens utmaningar.

Ingenjörer från industrin och ingenjörsstudenter kommer att finnas på plats för att coacha eleverna i problemlösningen samt berätta mer om ingenjörsyrket. Konceptet heter Vera och är uppkallat efter Vera Sandberg, Sveriges första kvinnliga ingenjör.

Vera framtaget för att stimulera tjejers teknikintresse

Ingenjörsyrket är en mansdominerad bransch. Forskning visar att just tjejer riskerar att tappa sitt teknikintresse runt 11-12 års ålder, om intresset inte stimuleras. Vera-konceptet är baserat på forskning och är ursprungligen framtaget för att stimulera tjejers teknikintresse genom att skapa rätt förutsättningar för tjejer i 11-12 års ålder att upptäcka hur roligt det är med teknik. Men Vera är inte bara för tjejer! Vi bjuder in hela klassen och skapar bästa möjliga förutsättningar för alla elever att prova på ingenjörsyrket.

Vad händer under Vera?

Vi startar passet med att visa videoklipp för att motivera eleverna inför dagens aktivitet. Därefter presenterar ingenjörerna utmaningar de står inför just nu. Eleverna får fria händer att hitta lösningar genom att skissa och bygga modeller med hjälp av Lego, lera och annat roligt material. Ingenjörer och ingenjörsstudenter finns till hands för att hjälpa till och för att berätta om ingenjörsyrkets möjligheter. Vi avslutar med att eleverna presenterar sina lösningar. Vi bjuder på ett mellanmål under passet.

Exempel på utmaning från Volvo CE:

På Volvo jobbar vi med säkerhet för att ingen ska skada sig i trafiken. Hur kan teknik göra nya fordon mindre farliga? Hur kan trafiken bli säkrare och mindre farlig för oss med hjälp av teknik?

Erfarenheter från tidigare år

Vera är ett superbra koncept för att få fler tjejer intresserade av teknikämnet men också ett projekt som låter elevernas kreativa sidor utvecklas. I Vera får eleverna i grupp möjlighet att se att allas olika sätt att tänka är viktiga och behövs för att omvandla ett problem till en färdig lösning. Kort och gott ett kul koncept som på ett kreativt sätt får tjejer att få upp ögonen för teknik och ingenjörsyrket, säger Petra Ek, lärare på Lagersbergsskolan.

Välkommen med din intresseanmälan

Anmäl ditt intresse oavsett om du är lärare som vill anmäla din klass, ett företag/verksamhet eller student som vill delta. Här finns också datum och tider.

Till intresseanmälan