Datum 2023-09-29

Karin Bergman Rimbe är bäst på att presentera sin forskning

Karin Bergman Rimbe, universitetslektor i didaktik, tog hem segern i delfinalen av Forskar Grand Prix.

Det blev Karin Bergman Rimbe, universitetslektor i didaktik, som tog hem segern i delfinalen av Forskar Grand Prix på biblioteket i campus Eskilstuna den 29 september. Karin forskar om normer och välbefinnande i skolan. Grattis!

Stort grattis, hur känns det här?
– Tack så jättemycket! Det känns väldigt bra. Det var oväntat! Nu ska jag gå hem och ladda inför finalen i Stockholm.

Hur kändes det under tävlingen?
– Det var nervöst inför presentationen men under själva tävlingen kände jag mig lugn. Att prata inför en publik är något jag är van vid att göra.

Vad vill du säga till kollegor som funderar på att vara med i Forskar Grand Prix?
– Det är mycket roligare och mer givande än vad jag först trodde. Det här formatet, att presentera sin forskning på bara fyra minuter, är inget jag är van vid så det var väldigt lärorikt och utvecklande.

Kort om Forskar Grand Prix

Forskar Grand Prix är Sveriges största tävling i presentationsteknik för forskare. Varje tävlande ska på bara 4 minuter presentera sin forskning på ett så enkelt, inspirerande och pedagogiskt sätt som möjligt. Det är publiken och en expertjury som tillsammans utser vinnaren. Forskar Grand Prix är ett nationellt event med deltävlingar på olika platser runt om i Sverige. Vinnarna från varje deltävling möts sedan i en nationell final på Vasateatern i Stockholm den 23 november.

Årets jury

• Johanna Jennische, P4 Västmanland
  • Gunnel Östlund, universitetslektor i socialt arbete, MDU
  • Anders Stark, Amatörteaterns riksförbund

Årets tävlande

• Karin Bergman Rimbe, universitetslektor i didaktik
    ​​​​​​​ Länk till annan webbplats."Inte vara så känslo-öppen" - Om normer och välbefinnande i skolan.
  • San Giliyana, industridoktorand inom MITC (Mälardalen Industrial Technology Center)
    Från 1700-talets produktion och reparation till dagens uppkopplade maskiner som pratar med oss genom AI.
  • ​​​​​​​Helena Lööf, universitetslektor i vårdvetenskap
    ​​​​​​​Kan musikterapi hjälpa vid långvarig smärta?
  • Jennifer Gothilander, doktorand i fysioterapi
    Ungdomars delaktighet i fysisk träning och skärmtid.

Forskar Grand Prix

Jag vill veta mer