Datum 2023-08-23

Pubkvällar i Västerås kårhus

Under vecka 35 öppnar kårhusets pub- och festverksamhet igen. Det betyder härliga pubkvällar, till att börja med på onsdagar och fredagar!

Jirik Hayrapetian driver sedan många år Glada Gåsen som ligger i kårhuset i Västerås. Nu tar han även över pub- och festverksamheten tillsammans med studentkåren och linjeföreningarna. Eftersom Jirik har varit i huset länge känner han väl till studenternas traditioner.

Pubkvällar redan planerade

Serveringstillståndet blev klart för ett par dagar sedan vilket innebär att de börjar sin verksamhet redan nästa vecka. Flera av linjeföreningarnas sittningar under rookie-perioden kommer ske här men det är också redan nu planerat för pubkvällar.

– Förutom våra luncher på Glada Gåsen som vi serverar klockan 11–14 kommer vi också ha dagpuben öppen varje vardag, berättar Jirik Hayrapetian. Och självklart pubkvällar. Till att börja med kommer vi att köra pubkvällar varje vecka på onsdagar och fredagar klockan 17–01. Men det blir säkert fler kvällar så småningom.

Studentkåren kan fokusera på sin kärnverksamhet

För kåren innebär det här att de kan fokusera på sina kärnverksamheter.

– Den viktigaste uppgiften vi har är att skydda studenternas rättigheter, säger Lova Libert, ordförande i Mälardalens studentkår. Men vi kommer såklart vara med och arrangera olika events i kårhuset så den här lösningen känns jättebra både för oss och för studenternas skull.