Datum 2023-08-15

"Konferensen förberedde mig inför kommande internationella projekt"

Studentpresentation under konferensen Euroweek 2023

– De erfarenheter jag tar med mig från den här kursen är ovärderliga. Det bästa med att delta var den otroliga inlärningserfarenheten och personliga utvecklingen det gav. Att samarbeta med lagkamrater från olika länder och discipliner vidgade mina vyer och lärde mig vikten av kulturell mångfald i problemlösning. Det säger Kirsty Naysmith, en av MDU-studenterna som deltog under konferensen Euroweek.

Återigen deltog MDU-studenter under den internationella konferensen Euroweek som arrangeras av PRIME Networking; ett nätverk beståendes av flera lärosäten i Europa, bland annat MDU.

– Målen med PRIME Networking är att utveckla och erbjuda avancerad tvärkulturell och tvärvetenskaplig utbildning, möjliggöra utbyten, motivera personal och studenter samt att öka studenters rörlighet. Euroweek-konferensen är det perfekta exemplet på hur vi kryssar i alla rutor som nämns ovan, säger Charlotta Edlund, som också är ordförande i styrelsen för PRIME Networking.

Årets konferens hade representanter från 17 länder och arrangerades i Brandenburg med temat ”framtiden för teknik och innovation”. Inför konferensen delades studenterna in i mångkulturella grupper med uppdraget att utveckla projekt som inriktade sig på frågor inom konferensens tema.

Föreställ dig detta: vår grupp var tvungna att ta oss i kragen och skriva en seriös uppsats om allergier och uppfinna en innovativ apparat, men jag visste inte att det skulle leda mig till en vild resa i Tyskland. Och här kommer det bästa - mitt team var en intressant blandning av svenska studenter, portugisiska miljö- och hälsoentusiaster och belgiska ingenjörsgenier. Snacka om en vild blandning! Så beskriver Kirsty Naysmith, student på International Business Management-programmet, den grupp och det projekt som hon blev tilldelad.

Väl under konferensen träffades cirka 100 studenter och 50 akademiker för att pitcha projekt, genomföra presentationer, visa upp sina resultat och nätverka.

Jag kände ”äntligen får vi träffa de andra gruppmedlemmarna personligen” och samtidigt möta studenter från de andra arbetsgrupperna. Även om veckan onekligen var utmanande, blev den också en källa till värdefulla och roliga minnen. Att se alla dessa passionerade och ambitiösa studenter från hela världen var en fantastisk sak att bevittna, säger Lanya Najm, student på International Business Management-programmet.

Studentgrupp under konferensen Euroweek 2023

Både spännande och utmanande att arbeta i tvärkulturella team med olika discipliner

De mest spännande och samtidigt kanske utmanande aspekterna med konceptet var enligt studenterna just samarbetet mellan individer från olika länder och discipliner:

Vi var tvungna att hitta ett sätt att kommunicera, överbrygga våra kulturella skillnader och överleva stressen. Trots språkförbistringar, kulturella missförstånd och enstaka "lost in translation"-ögonblick lyckades vi på något sätt kommunicera sinsemellan. Vi arbetade outtröttligt, utnyttjade våra styrkor och övervann alla hinder som uppstod, beskriver Kirsty Naysmith.

Konceptet var väldigt roligt och en fantastisk erfarenhet. Det gav oss studenter en inblick i hur människor från olika kulturer arbetar på olika sätt och förbereder oss väl inför eventuellt kommande internationella projekt som vi antar senare i livet, säger Laura Otten, student på International Business Management-programmet.

MDU-studenternas arbete prisades

Utöver att konferensen ledde till nya erfarenheter, lärdomar och relationer lyckades arbetsgrupperna från MDU även vinna 4 av 5 möjliga förstapriser.

Och gissa vad? Vi lyckades! Vår grupp vann inte bara priset för "Bästa Poster Pitch" utan vår presentation var så episk att den tog publiken med storm och gav oss den prestigefyllda utmärkelsen "Bästa presentation". Trots utmaningarna, de sömnlösa nätterna och de enstaka språkliga missödena segrade vi. Det var en otroligt tillfredsställande upplevelse, som fyllde oss med en känsla av stolthet. Det blev ett bevis på vår hängivenhet, hårda arbete och kvaliteten på vårt projekt, beskriver Kirsty Naysmith och fortsätter:

Samtidigt var det bästa med resan de band vi knöt som ett team. Visst, utmärkelserna var fantastiska och skryträttigheterna var roliga, men vänskapen vi bildade, minnena vi skapade och skratten vi delade var helt ovärderliga, säger Kirsty.

Under konferensen Euroweek prisades MDU-studenternas arbete

”En resa av självupptäckt”

Sammanfattningsvis är Euroweek ett av de återkommande internationella samarbeten som MDU deltar i och som studenter verkligen uppskattar.

Euroweek visade sig vara en otrolig plattform för att träffa anmärkningsvärda individer och en resa av självupptäckt. Under hela processen fick jag djupgående insikter om min förmåga att hantera konflikter och samarbeta med andra individer. Konferensen blev som en katalysator för personlig utveckling och ökade min förståelse för mig själv och andra, säger Lanya Najm.

MDU kommer att vara värd för Euroweek i april 2024 och vi ser fram emot att välkomna alla våra partners inom PRIME Networking till Västerås. Studenterna kommer återigen att arbeta i mångkulturella, multi- och tvärvetenskapliga team med att utforska och presentera möjliga lösningar på temat "Dilemmas in the Transition Towards a Sustainable Future".

MDU är värd för Euroweek 2024

I april 2024 kommer vi på MDU att vara värd för Euroweek. Studenter kommer återigen att arbeta i mångkulturella, multi- och tvärvetenskapliga team med att utforska och presentera möjliga lösningar på temat "Dilemmas in the Transition Towards a Sustainable Future".

Euroweek 2024