Datum 2023-05-26

Studenterna vann årets wildcard på Idétävlingen

Ange kompletterande uppgifter om bilden (upphovsrätt, datering, länk till högupplöst version…) Förklara bildens innehåll och hur den knyter an till sidan. Ange en benämning på bilden (exempelvis ”Figur 13” eller ”Ansökningsprocessens fem steg”) som går att hänvisa till från brödtext.

Linnéa Söderqvist and Yasmina Lucena Wallin vann kategorin årets wildcard i Idélabs Idétävling.

– Vi blev väldigt chockade och känner oss lite omskakade. Men det är jättekul att vi vann, säger studenterna.

Linnéa Söderqvist and Yasmina Lucena Wallin, som studerar rumslig gestaltning, vågade tänka utanför boxen. Med sin expertis inom rumslig design skapade de något helt unikt och spännande. Det hela började i en projektkurs där de fick uppdraget att skapa framtidens nöjesrum med fokus på hållbarhet och nyskapande. De valde att utforska konceptet zoo och skapade något helt unikt.

Deras idé "Ut ur buren" sätter fokus på själva rummet där besökarna kan lära sig om djurens naturliga livsmiljöer. Namnet syftar på att människor kommer ut i djurens habitat samtidigt som djuren själva "kommer ut i världen" via samarbete med olika organisationer och räddningscenter. Genom att använda hologram i stället för verkliga djur skapas en autentisk upplevelse men utan att djuren är på plats.

Idétävlingens jury ser Linnéa och Yasmina som två enastående idésprutor och visionärer och ser fram emot att följa deras fortsatta framgångar och innovationer. Deras idé har potential att förändra sättet vi upplever och lär oss om djurlivet.

Som pris för deras framstående prestation har Linnéa och Yasmina belönats med 5 000 kr i prispengar från Automation Region, ett medlemskap i Valvet i 6 månader (värde 11 250 kr) och ett presentkort från Profeel (värde 1 500 kr).

Idétävlingen

Idétävlingen är en årlig idé/innovationstävling som arrangeras av MDU:s Innovationskontor Idélab. Den pågår varje år januari-mars. Tävlingen riktar sig till anställda, forskare och studenter på MDU.