Datum 2023-05-26

Abbas Arghavani prisad för bästa innovation

Porträttbild på Abbas, vinnare av bästa innovation i Idélabs idétävling, samt samverkanspartnernas loggor

Idélab är stolta över att presentera Abbas Arghavani som vinnare av bästa innovation i Idétävling 2023. Hans idé har blivit hyllad för sin imponerande innovationsnivå och förmåga att erbjuda en trovärdig och lovande lösning på aktuella problem.

– Denna bedrift öppnar upp dörrar till nya samarbeten och möjligheter, och driver mig att fortsätta utmana gränserna inom teknikens värld. Jag är otroligt entusiastisk över att implementera HIDEM och göra en positiv påverkan på samhället, säger Abbas Arghavani, postdoktor vid MDU.

Abbas idé kretsar kring att trådlösa elektromagnetiska vågor sänds öppet, vilka enkelt kan fångas upp och analyseras av obehöriga mottagare. Konceptet bakom HIDEM är att utveckla ett WiFi-modem som använder slumpmässigt brus för att dölja överföringar från obehöriga avlyssnare. Abbas har ägnat flera år åt att engagera sig inom trådlös kommunikation och signalbehandling, och har fokuserat på denna idé sedan 2020. Under sin resa har han nått betydande milstolpar, inklusive publicering av sina forskningsresultat i prestigefyllda tidskrifter och konferenser.

För sin innovativa idé vann Abbas följande priser och förmåner: 40 000 kr i förstudiemedel från Almi, 10 000 kr i prispengar från Brita och Otto Larssons minnesfond, medlemskap i Valvet i 6 månader (värde 11 250 kr), samt ett presentkort från Profeel (värde 1 500 kr). Vi ser fram emot att följa Abbas Arghavanis fortsatta framgångar.

Idétävlingen

Idétävlingen är en årlig idé/innovationstävling som arrangeras av MDU:s Innovationskontor Idélab. Den pågår varje år januari-mars. Tävlingen riktar sig till anställda, forskare och studenter på MDU.