Datum 2023-01-20
Artikeltyp Porträtt

”Orden i min pitch kommer direkt från hjärtat”

Porträttbild på Zeinab

Zeinab Bakhski

Det var hårt arbete och genuint engagemang som gjorde att Zeinab Bakhshi kunde leverera ett vinnande bidrag i kategorin Bästa pitch i Idélabs Idétävling.

– ­Jag visste att det var många bra bidrag i tävlingen så när jag fick reda på att jag vunnit blev jag väldigt överraskad, säger Zeinab Bakhshi. Jag blev otroligt glad när jag fick veta att jag vunnit, och jag är fortfarande väldigt tacksam.

Zeinabs idé började med hennes egna reflektioner kring samhällets negativa syn på att åldras. Hon förklarar att det också finns många positiva saker med att bli äldre, ju äldre vi blir desto mer kunskap får vi till exempel.

Med sin idé vill Zeinab skapa möjligheter för äldre personer att dela med sig av sin kunskap till skolbarn. Det skulle gynna både de äldre som får känna sig delaktiga i samhället och barnen som får ta del av kunskap på ett sätt de ofta inte har möjlighet till idag. Zeinab berättar att hennes idé även är till för de som inte har mor- och farföräldrar i samma land. Att få kontakt med äldre som kan lära dem ny kunskap kan underlätta barnens integration in i samhället.

– Jag jobbade hårt på min idé och kände att Idélabs Idétävling skulle vara ett bra ställe att skicka min idé till för att testa om det var något jag borde fortsätta med, säger Zeinab.

Zeinab kommer fortsätta arbeta med sin idé och det är tydligt att hon brinner för att sammanföra den äldre generationen med den yngre. Hon berättar själv att orden hon säger i sin pitch kommer direkt från hjärtat. Ord som hjälpte henne kamma hem priset Bästa pitch i Idétävlingen, där Zeinab Bakhshi fick ta emot 10 000 kronor från Brita och Otto Larssons minnesfond samt presentkort från Profeel.

Idélab

Idélab erbjuder studenter, forskare och övriga anställda vid MDU rådgivning inom ide- och affärsutveckling samt personlig utveckling – helt kostnadsfritt.