Datum 2023-01-20
Artikeltyp Porträtt

”Att vinna Bästa innovation kändes som ett bevis på att jag faktiskt kan komma på bra idéer”

Porträttbild på Simon

Simon Önnered

Simon Önnered älskar utmaningar och är inte en person som ger upp i första taget. Han har ställt upp i Idélabs idétävling varje år de senaste tre åren. Varje gång har han kommit lite längre och nu var det äntligen hans tur att vinna tävlingen i kategorin Bästa innovation.

– ­ Det här är ett väldigt bra avslut på mina studier och det känns jättekul att få vinna priset, säger Simon. Det är roligt att få ett bevis på att man faktiskt kan komma på bra idéer. Att man inte bara är en galen idéspruta, utan att man har något att komma med på riktigt.

Det var ett omvärldsanalysprojekt där framtidens detaljhandel undersöktes som blev startskotten för Simon Önnereds idé. Under projektet utforskades möjligheterna att skapa digitala interaktioner med fysiska objekt. Idén handlar om att återskapa sensationer som känsel, lukt och smak genom webbläsare, VR-headset eller mobilskärm. Målet med idén är att kunden ska slippa åka till en fysisk butik för att känna på kvalitén av produkten. Kunden kan istället jämföra produkter från olika butiker i en digital miljö. Det är en innovativ idé med stor samhälls- och miljönytta.

– ­Idén är lämpad att existera om tio år men det krävs att man börjar jobba med den nu, för att ligga i framkant, säger Simon.

Han har inga planer på att sakta ner efter avslutade studier. Simon tror på sin idé och trots att det är ett projekt som behöver stora investeringar och mycket forskning kommer han att fortsätta jobba på sin idé om möjligheten finns.

Det är inte bara idéskapandet som har varit utvecklande för Simon under den här tiden. För att förbättra sin förmåga att pitcha sin idé digitalt gick Simon en kurs i digital presentationsteknik, vilket han beskriver som väldigt lärorikt. Hans kärlek för utmaningar tillsammans med hans envishet och innovativa idé gjorde att han tog hem priset för Bästa innovation och en vinst på 10 000 kronor från Brita och Otto Larssons minnesfond samt presentkort från Profeel.

Idélab

Idélab erbjuder studenter, forskare och övriga anställda vid MDU rådgivning inom ide- och affärsutveckling samt personlig utveckling – helt kostnadsfritt.