Datum 2022-10-14

MDU kan fylla tomrummet när idrottskarriären är över

Bild på en fotboll på en fotbollsplan

Nu kan elitidrottare läsa flexibla kurser efter sitt eget schema.

Elitidrottare saknar ofta både arbetslivserfarenhet och utbildning när idrottskarriären tar slut. MDU gör det nu möjligt att kombinera elitidrott med akademiska studier genom ett nytt distanskoncept med flexibla studier.

Som ett led i MDU:s strategiska satsning på det livslånga lärandet genomförs nu projektet En dubbel karriär i flexibel form, som handlar om att ge elitidrottare en meningsfull tillvaro även efter att idrottskarriären är över. Ett nytt distanskoncept inom Sports Management har utvecklats där elitidrottarna kan läsa flexibla distanskurser helt efter sin egen kalender.

– Konceptet gör det möjligt för elitidrottare att skaffa sig en akademisk karriär parallellt med idrottskarriären. I samverkan med elitklubbar inom fotboll och ishockey hoppas vi att projektet ska bidra till att förebygga tomrummet som kan uppstå när idrottskarriären tar slut, säger Madeleine Lundberg, projektledare för En dubbel karriär i flexibel form.

Satsning på det livslånga lärandet

– Projektet bedrivs inom ramen för en intern utlysning med syfte att främja det livslånga lärandet. Av mer än femtio inkomna förslag från alla delar av universitetet valdes nio ut att få förverkliga sina idéer inom det livslånga lärandet, säger prorektor Lena Gumaelius.

Allsvenskan och SHL första målgrupperna

Ett erbjudande till Sveriges alla elitklubbar inom fotboll och ishockey har skickats ut och de första elitidrottarna kommer att kunna starta sin utbildning inom Sports Management under 2023. MDU:s nye hedersdoktor Pär Mårts, före detta förbundskapten i ishockey, kommer att engageras i projektet. MDU kommer även att samarbeta med det amerikanska universitetet University of Central Florida (UCF) Länk till annan webbplats., som har en stor erfarenhet av utbildningar för elitidrottare.

För mer information om projektet En dubbel karriär i flexibel form, kontakta projektledare Madeleine Lundberg: madeleine.lundberg@mdu.se

Vill du veta mer?