Datum 2021-07-29

”Jag är glad och otroligt motiverad till att jobba vidare på min idé”

Michelle Vahlberg

Michelle Vahlberg valde att ställa upp i Idélabs idétävling med en typ av idé som hon inte sett representerad i tävlingen tidigare. Idén är innovativ inom social hållbarhet. Hennes satsning gjorde att hon kammade hem priset Bästa Idé.

Det är många timmar research och mycket jobb som ligger bakom Michelle Vahlbergs idé, men hon har fortfarande en del arbete framför sig. Vinsten i Idétävlingen ser hon som en sporre för att fortsätta köra på.

- Jag känner mig bubblig, väldigt glad och otroligt motiverad till att jobba vidare på min idé och göra klart den, säger Michelle Vahlberg.

Eftersom Michelle Vahlbergs idé inte är klar vill hon inte avslöja för mycket, men det hon kan berätta är att när hennes idé är förverkligad hoppas hon att den kommer kunna vara till stor nytta, framförallt för barn – som är målgruppen. Hon vill att hennes arbete ska hjälpa andra, det var en av anledningarna till att hon ställde upp i Idétävlingen.

- Jag hade inte sett att någon hade vunnit med en sådan idé tidigare, så jag tänkte att jag inte hade något att förlora på att vara med i tävlingen. Jag tänkte – bara go for it!

Michelle Vahlberg berättar att hon tyckte att en av de roligaste delarna av tävlingen var att få göra en pitch. Hon kände sig kreativ och valde att använda ett format som hon inte hade använt sig av tidigare.

- Jag gjorde en stop motion video. Det tog mig otroligt många timmar att göra men jag blev nöjd och processen att göra den var kul, säger hon.

Hennes insatser lönade sig och hon vann Bästa Idé och fick ta emot 40 000 kronor i förstudiemedel av Almi Mälardalen, som hon kan använda för att ytterligare utveckla sin idé. Hon fick även ta emot 10 000 kr i prispengar av Stiftelsen Brita och Otto Larssons minnesfond.

Vinnare:
Bästa Idé
Michelle Vahlberg
Student
Språk- och kommunikationsprogrammet med inriktning engelska

Idélab

Idélab erbjuder studenter, forskare och övriga anställda vid MDU rådgivning inom ide- och affärsutveckling samt personlig utveckling – helt kostnadsfritt.