Datum 2019-11-28

Gymnasieelever får läsa upp till 30 hp på MDH

Denna artikel skrevs innan vårt officiella namnbyte den 1 januari 2022 från Mälardalens högskola (MDH) till Mälardalens universitet (MDU).

Nu har det gått drygt ett år sedan den Sverigeunika spetsutbildningen ”Teknikspets mot smarta system och produkter” startade på ABB Industrigymnasium i Västerås. Utbildningen är framtagen i nära samarbete med Mälardalens högskola (MDH) och ger eleverna möjlighet att ta högskolepoäng redan på gymnasiet.

– Det har varit nyttigt och lärorikt att få testa på högskolestudier redan på gymnasiet. För min del har jag blivit ännu mer peppad på att plugga vidare efter gymnasiet. Att få läsa högskolekurser inom olika områden underlättar också valet för inriktning på högskoleutbildning i framtiden, säger Jenny Melkersson, elev ABB Industrigymnasium.

Gymnasieeleverna Jesper Jansson och Jenny Melkersson har precis avslutat högskolekursen ”Programmeringsteknik med Python” vid MDH, inom ramen för sin gymnasieutbildning ”Teknikspets mot smarta system och produkter ”. Under kursens gång har gymnasieeleverna bland annat fått lösa olika programmeringsuppgifter, opponerat på varandra och fått tillämpa sina programmeringskunskaper.

– Det har varit mycket eget ansvar och vi har fått jobba mer självständigt än vad vi har gjort på gymnasiet. På så sätt har vi kunnat förfina våra kunskaper inom programmering. Vi har också fått en inblick i vad högskolestudier innebär och bekantat oss med högskolan, säger Jesper Jansson, elev ABB Industrigymnasium.

Fler högskolekurser till våren

Gymnasieutbildningen ”Teknikspets mot smarta system och produkter ” har tagits fram i samarbete med MDH, teknikföretag och organisationer i näringslivet. Samarbetet med MDH innebär bland annat att gymnasieeleverna får möjlighet att läsa upp till 30 högskolepoäng redan på gymnasiet, som de dessutom kan tillgodoräkna om de läser en teknisk utbildning på högskolan. Under 2020 kommer gymnasieeleverna i årskurs två att läsa kurser inom robotik och datavetenskap på MDH.

– Vi vill dela med oss av vår expertis inom området inbyggda system och visa vilka möjligheter som finns inom teknikområdet, därför erbjuder vi eleverna att läsa kurser på högskolan redan på gymnasiet. Dessutom blir de väl rustade för högskolestudier inom en teknisk utbildning i framtiden, säger Damir Isovic, akademichef på akademin för innovation, design och teknik på MDH.

– Våra drivna och nyfikna elever får med högskolans hjälp komma längre i sin teknikutveckling. På MDH ser de nästa nivå och att de klarar av den. Det finns inga gränser för de här ungdomarna, säger Hans Jakobsson, rektor, ABB Industrigymnasium.

För mer information:

Hans Jakobsson, rektor ABB Industrigymnasiet, 010-498 43 08, hans.jakobsson@abbindustrigymnasium.se