Kursplan - Utvecklingsarbete och utvärdering - förskollärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU174
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Reviderad
2019-12-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vetenskap och beprövad erfarenhet : forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 171 sidor
ISBN: 9789147129188 LIBRIS-ID: t56j7b2rrjwf2jg3
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 229 sidor
ISBN: 9789144152936 LIBRIS-ID: v81ccwndsn88dz1w
Med uppdrag att dokumentera de yngsta barnens lärande : en verksamhetsteoretisk analys av förskolors dokumentation
Malmö : Malmö universitet, Institutionen Barn-Unga-Samhälle, 2020 - 188 sidor
URL: online
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 199 sidor
ISBN: 9789147144303 LIBRIS-ID: 8pglbvx06l85rpl1
Kompendier
Att ställa frågor och söka svar : samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Första upplagan : [Stockholm] : Skolverket, [2020] - 177 sidor
ISBN: 9789175593517 LIBRIS-ID: hvn1dln2fk5hbr6n
Artiklar
Redefining the importance of children's voices in personal social emotional development curriculum using the Mosaic Approach. EDUCATION 3-132019, VOL. 47, NO. 8, 998-1013
Webbadresser
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Referenslitteratur
Listening to young children. : a guide to understanding and using the mosaic approach
Expanded Third Edition : London : Jessica Kingsley Publishers, 2017 - 1 onlineresurs (192 sidor)
ISBN: 9781909391260 LIBRIS-ID: 22396729
Värdeladdade utvärderingar : en diskursanalys av förskolors systematiska kvalitetsarbete
Växjö : Linnaeus University Press, 2018 - 139 sidor
ISBN: 9789188761668 LIBRIS-ID: 22681601
URL: Fulltext
Med luppen på verksamheten : att systematiskt utveckla förskolans arbete
Stockholm : Lärarförlaget, 2015 - 245 s.
ISBN: 9789198176292 LIBRIS-ID: 18357165
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Förskolans dokumentations- och bedömningspraktik : En diskursanalys av förskollärares gemensamma tal om dokumentation och bedömning
Växjö : Linnaeus University Press, 2018 - 119
ISBN: 978-91-88761-74-3 LIBRIS-ID: 22696527
URL: Länk
Kurslitteraturen i kursen PEA082
-
Böcker
Vetenskap och beprövad erfarenhet : forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 171 sidor
ISBN: 9789147129188 LIBRIS-ID: t56j7b2rrjwf2jg3
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 229 sidor
ISBN: 9789144152936 LIBRIS-ID: v81ccwndsn88dz1w
Med uppdrag att dokumentera de yngsta barnens lärande : en verksamhetsteoretisk analys av förskolors dokumentation
Malmö : Malmö universitet, Institutionen Barn-Unga-Samhälle, 2020 - 188 sidor
URL: online
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 244 s.
ISBN: 9789147111954 LIBRIS-ID: 17274147
Kompendier
Att ställa frågor och söka svar : samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Första upplagan : [Stockholm] : Skolverket, [2020] - 177 sidor
ISBN: 9789175593517 LIBRIS-ID: hvn1dln2fk5hbr6n
Artiklar
Redefining the importance of children's voices in personal social emotional development curriculum using the Mosaic Approach. EDUCATION 3-132019, VOL. 47, NO. 8, 998-1013
Webbadresser
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Referenslitteratur
Listening to young children. : a guide to understanding and using the mosaic approach
Expanded Third Edition : London : Jessica Kingsley Publishers, 2017 - 1 onlineresurs (192 sidor)
ISBN: 9781909391260 LIBRIS-ID: 22396729
Värdeladdade utvärderingar : en diskursanalys av förskolors systematiska kvalitetsarbete
Växjö : Linnaeus University Press, 2018 - 139 sidor
ISBN: 9789188761668 LIBRIS-ID: 22681601
URL: Fulltext
Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 212 sidor
ISBN: 9789147127757 LIBRIS-ID: s25j30x1qnhzgpwp
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor
ISBN: 9789147139910 LIBRIS-ID: 7kw7cwb9549cjn0p
Med luppen på verksamheten : att systematiskt utveckla förskolans arbete
Stockholm : Lärarförlaget, 2015 - 245 s.
ISBN: 9789198176292 LIBRIS-ID: 18357165
Vilken kunskap erkänns i det systematiska kvalitetsarbetet? Om oförenliga tankestilar i dagens förskola i dagens förskola
Nordisk Barnehageforskning, 7, 2014
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
Måluppfyllelse i förskolan
Stockholm : Skolverket, 2017 - 35 s.
ISBN: 978-91-7559-269-5 LIBRIS-ID: 20182630
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Slutrapport Förskolans kvalitet och måluppfyllelse - ett treårigt regeringsuppdrag att granska förskolan
Skolinspektionen (2018),
Förskolans dokumentations- och bedömningspraktik : En diskursanalys av förskollärares gemensamma tal om dokumentation och bedömning
Växjö : Linnaeus University Press, 2018 - 119
ISBN: 978-91-88761-74-3 LIBRIS-ID: 22696527
URL: Länk
-
Böcker
Distans, disciplin och dogmer - om ett villkorat lyssnande i förskolan : En studie av lyssnandet i en Reggio Emiliainspirerad pedagogik
Stockholm University, 2017 - 191
ISBN: 9789176497319 LIBRIS-ID: 20500789
URL: Länk
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Andra upplagan : 2017 - 173 sidor
ISBN: 9789144121130 LIBRIS-ID: 21758008
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 244 s.
ISBN: 9789147111954 LIBRIS-ID: 17274147
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Med uppdrag att dokumentera de yngsta barnens lärande : en verksamhetsteoretisk analys av förskolors dokumentation
Malmö : Malmö universitet, Institutionen Barn-Unga-Samhälle, 2020 - 188 sidor
URL: online
Webbadresser
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Referenslitteratur
Comparing cultural differences in two quality measure in Chinese Kindergartens
Compare: A Journal of Comparative and International Education, 2013
Listening to young children. : a guide to understanding and using the mosaic approach
Expanded Third Edition : London : Jessica Kingsley Publishers, 2017 - 1 onlineresurs (192 sidor)
ISBN: 9781909391260 LIBRIS-ID: 22396729
Värdeladdade utvärderingar : en diskursanalys av förskolors systematiska kvalitetsarbete
Växjö : Linnaeus University Press, 2018 - 139 sidor
ISBN: 9789188761668 LIBRIS-ID: 22681601
URL: Fulltext
Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 212 sidor
ISBN: 9789147127757 LIBRIS-ID: s25j30x1qnhzgpwp
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor
ISBN: 9789147139910 LIBRIS-ID: 7kw7cwb9549cjn0p
Med luppen på verksamheten : att systematiskt utveckla förskolans arbete
Stockholm : Lärarförlaget, 2015 - 245 s.
ISBN: 9789198176292 LIBRIS-ID: 18357165
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 2003
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Förskolans dokumentations- och bedömningspraktik : En diskursanalys av förskollärares gemensamma tal om dokumentation och bedömning
Växjö : Linnaeus University Press, 2018 - 119
ISBN: 978-91-88761-74-3 LIBRIS-ID: 22696527
URL: Länk
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Måluppfyllelse i förskolan
Stockholm : Skolverket, 2017 - 35 s.
ISBN: 978-91-7559-269-5 LIBRIS-ID: 20182630
Slutrapport Förskolans kvalitet och måluppfyllelse - ett treårigt regeringsuppdrag att granska förskolan
Skolinspektionen (2018),
Syfte
Kursens syfte är att utveckla teoretisk kunskap om och metoder för utvecklingsarbete och utvärdering inom förskola samt att studenten utvecklar en medvetenhet om betydelsen av detta för kunskapsutvecklingen inom förskollärarprofessionen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och kritiskt granska olika teoretiska perspektiv på utvecklingsarbete och utvärdering
2. tillämpa, analysera och argumentera för metoder gällande utvecklingsarbete och utvärdering i praktiken
3. visa förmåga att sammanställa, systematisera, analysera och kritiskt reflektera över insamlat material
4. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teoretiska och praktiska studier avseende utvecklingsarbete och kvalitetsredovisning inom förskola
- Olika modeller och metoder av utvecklingsarbete, utvärdering och kvalitetssäkring i praktiken
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
90 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår:
- 15 hp Förskolans organisation, uppdrag och innehåll,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan, del I,
- 3 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv,
- 7,5 hp Estetik och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan,
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Uppföljning och analys av lärande och utveckling, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 6 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, muntlig examination avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd