Kursplan - Utvecklingsarbete och utvärdering - förskollärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU174
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Reviderad
2017-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
"Men så kan man ju också tänka!" : Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, 2013 - 218 s.
ISBN: 9789162888404 LIBRIS-ID: 14751318
URL: Länk
Distans, disciplin och dogmer - om ett villkorat lyssnande i förskolan : En studie av lyssnandet i en Reggio Emiliainspirerad pedagogik
Stockholm University, 2017 - 191
ISBN: 9789176497319 LIBRIS-ID: 20500789
URL: Länk
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Andra upplagan : 2017 - 173 sidor
ISBN: 9789144121130 LIBRIS-ID: 21758008
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 244 s.
ISBN: 9789147111954 LIBRIS-ID: 17274147
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Webbadresser
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Referenslitteratur
Comparing cultural differences in two quality measure in Chinese Kindergartens
Compare: A Journal of Comparative and International Education, 2013
Förskola, före skola - lärande och bärande : kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget
Stockholm : Skolinspektionen, 2012 - 1 PDF-fil (82 s. +
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 9789173071895 LIBRIS-ID: 12133273
Att närma sig barns perspektiv. Forskare och pedagogers möte med barns perspektiv
Pedagogisk forskning i Sverige 8(1-2), 2003
Investigating Learning, Participation and Becoming in Early Childhood Practices with a Relational Materialist Approach
Global Studies of Childhood, 2011
URL: http://www.wwwords.co.uk/gsch/content/pdfs/1/issue1_1.asp
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 2003
Måluppfyllelse i förskolan
Stockholm : Skolverket, 2017 - 35 s.
ISBN: 978-91-7559-269-5 LIBRIS-ID: 20182630
Collaborative and action research within education: A Nordic perspective
Nordic Studies in Education, 2012
URL: http://www.idunn.no/file/pdf/53214172/np_2012_01_pdf.pdf
-
Böcker
"Men så kan man ju också tänka!" : Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, 2013 - 218 s.
ISBN: 9789162888404 LIBRIS-ID: 14751318
URL: Länk
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev.2016)
Skolverket, 2016
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 244 s.
ISBN: 9789147111954 LIBRIS-ID: 17274147
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Distans, disciplin och dogmer - om ett villkorat lyssnande i förskolan : En studie av lyssnandet i en Reggio Emiliainspirerad pedagogik
Stockholm University, 2017 - 191
ISBN: 9789176497319 LIBRIS-ID: 20500789
URL: Länk
Referenslitteratur
Comparing cultural differences in two quality measure in Chinese Kindergartens
Compare: A Journal of Comparative and International Education, 2013
Förskola, före skola - lärande och bärande : kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget
Stockholm : Skolinspektionen, 2012 - 1 PDF-fil (82 s. +
Att närma sig barns perspektiv. Forskare och pedagogers möte med barns perspektiv
Pedagogisk forskning i Sverige 8(1-2), 2003
Investigating Learning, Participation and Becoming in Early Childhood Practices with a Relational Materialist Approach
Global Studies of Childhood, 2011
URL: http://www.wwwords.co.uk/gsch/content/pdfs/1/issue1_1.asp
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 2003
Collaborative and action research within education: A Nordic perspective
Nordic Studies in Education, 2012
URL: http://www.idunn.no/file/pdf/53214172/np_2012_01_pdf.pdf
Måluppfyllelse i förskolan
Stockholm : Skolverket, 2017 - 35 s.
ISBN: 978-91-7559-269-5 LIBRIS-ID: 20182630
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 9789173071895 LIBRIS-ID: 12133273
-
Böcker
"Men så kan man ju också tänka!" : Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, 2013 - 218 s.
ISBN: 9789162888404 LIBRIS-ID: 14751318
URL: Länk
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev.2016)
Skolverket, 2016
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 244 s.
ISBN: 9789147111954 LIBRIS-ID: 17274147
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga 3 : Stockholm : Liber, [2018] - 877 sidor
ISBN: 978-91-47-11206-7 LIBRIS-ID: 22490476
Referenslitteratur
Comparing cultural differences in two quality measure in Chinese Kindergartens
Compare: A Journal of Comparative and International Education, 2013
Förskola, före skola - lärande och bärande : kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget
Stockholm : Skolinspektionen, 2012 - 1 PDF-fil (82 s. +
Att närma sig barns perspektiv. Forskare och pedagogers möte med barns perspektiv
Pedagogisk forskning i Sverige 8(1-2), 2003
Investigating Learning, Participation and Becoming in Early Childhood Practices with a Relational Materialist Approach
Global Studies of Childhood, 2011
URL: http://www.wwwords.co.uk/gsch/content/pdfs/1/issue1_1.asp
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 2003
Collaborative and action research within education: A Nordic perspective
Nordic Studies in Education, 2012
URL: http://www.idunn.no/file/pdf/53214172/np_2012_01_pdf.pdf
Måluppfyllelse i förskolan
Stockholm : Skolverket, 2017 - 35 s.
ISBN: 978-91-7559-269-5 LIBRIS-ID: 20182630
Syfte
Kursens syfte är att utveckla teoretisk kunskap om och metoder för utvecklingsarbete och utvärdering inom förskola samt att studenten utvecklar en medvetenhet om betydelsen av detta för kunskapsutvecklingen inom förskollärarprofessionen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och kritiskt granska olika teoretiska perspektiv på utvecklingsarbete och utvärdering
2. tillämpa, analysera och argumentera för metoder gällande utvecklingsarbete och utvärdering i praktiken
3. visa förmåga att sammanställa, systematisera, analysera och kritiskt reflektera över insamlat material
4. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teoretiska och praktiska studier avseende utvecklingsarbete och kvalitetsredovisning inom förskola
- Olika modeller och metoder av utvecklingsarbete, utvärdering och kvalitetssäkring i praktiken
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
90 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 15 hp Förskolans organisation, uppdrag och innehåll,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan, del I,
- 7,5 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv,
- 7,5 hp Estetik och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan,
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Uppföljning och analys av lärande och utveckling, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 – förskollärare.
Examination
TEN1, hemtentamen, 6 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntlig examination avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd