Kursplan - Sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA225
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-02-03
Reviderad
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och diskutera två- och flerspråkighet utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv
- analysera språkanvändning hos flerspråkiga individer
- redogöra för och förklara centrala aspekter av språkpolitik, språkideologier och attityder till språk och språkfrågor
- med vetenskaplig hållning redogöra för, diskutera och analysera sociolingvistiska fenomen
Innehåll
- Sveriges språkliga mångfald och framväxten av nya sätt att tala svenska bland unga i det flerspråkiga Sverige
- Språkliga praktiker och ungas identitetskonstruktioner
- Attityder till språk och språkanvändning
- Språkliga kategoriseringar, språkideologier, språkpolitik och språkplanering
- Språkbevarande eller språkbyte
Särskild behörighet
22,5 hp från ämnet svenska som andraspråk.
Examination
SEM1, seminarium, 4,5 hp, seminarium avseende lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport 3 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande i undervisningen och vid genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd