Kursplan - Sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA225
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-02-03
Reviderad
2019-12-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Språkpolitik
Andra upplagan : Stockholm : Morfem, [2022] - 330 sidor
ISBN: 9789188419262 LIBRIS-ID: hx92z7hpfq0sbrzt
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Sveriges nationella minoritetsspråk : nya språkpolitiska perspektiv
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 323 sidor
ISBN: 9789144155043 LIBRIS-ID: gx602h0mdwsj0021
Artiklar
Minority languages and sustainable translanguaging: threat or opportunity?, Journal of Multilingual and Multicultural Development, 38:10, 901-912
2017
Ordföljdsvariation som språklig strategi bland ungdomar i flerspråkiga storstadsmiljöer
Nordand, 2, 5781, 2008
Flerspråkighet, institutionell ordning och sociokulturell förändring i det senmoderna Sverige
Nordand, 2, 723, 2007
Prata svenska, vi är i Sverige! [Talk Swedish, we are in Sweden!]: A study of practiced language policy in adult language learning
Linguistics and Education, 2015
Translanguaging in Sweden: A critical review from an international perspective. System, 121, 1-23
2024
Webadresser
The translanguaging current in language education. Symposium 2015. S. 19-30
2016
URL: https://ofeliagarciadotorg.files.wordpress.com/2011/02/garcia_seltzer47122073-1.pdf
I det nya mångspråkiga Sverige
Utbildning & Demokrati, 2009. 18, 937,
Myter om tvåspråkighet. I: Språkvård 2002:4. S. 22-28
Språkrådet, 2002
Den nya mångfalden
[Stockholm] : Riksbankens jubileumsfond, [2019] - 41 sidor
ISBN: 9789170612893 LIBRIS-ID: 4d1zzvsk2hqflv7x
Modersmålssvenskar och vi andra. Ungas språk och identifikationer i ljuset av nynationalism
Utbildning & Demokrati, 2009,
Svenska som andraspråk, Svenska två, svenska för invandrare - Vad är det? Duger det inte med vanlig svenska?
Lisetten 3, 210,
Övrigt
-
Böcker
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Språkpolitik
Andra upplagan : Stockholm : Morfem, [2022] - 330 sidor
ISBN: 9789188419262 LIBRIS-ID: hx92z7hpfq0sbrzt
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Sveriges nationella minoritetsspråk : nya språkpolitiska perspektiv
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 323 sidor
ISBN: 9789144155043 LIBRIS-ID: gx602h0mdwsj0021
Artiklar
Minority languages and sustainable translanguaging: threat or opportunity?, Journal of Multilingual and Multicultural Development, 38:10, 901-912
2017
Ordföljdsvariation som språklig strategi bland ungdomar i flerspråkiga storstadsmiljöer
Nordand, 2, 5781, 2008
Flerspråkighet, institutionell ordning och sociokulturell förändring i det senmoderna Sverige
Nordand, 2, 723, 2007
Prata svenska, vi är i Sverige! [Talk Swedish, we are in Sweden!]: A study of practiced language policy in adult language learning
Linguistics and Education, 2015
Webadresser
The translanguaging current in language education. Symposium 2015. S. 19-30
2016
URL: https://ofeliagarciadotorg.files.wordpress.com/2011/02/garcia_seltzer47122073-1.pdf
I det nya mångspråkiga Sverige
Utbildning & Demokrati, 2009. 18, 937,
Myter om tvåspråkighet. I: Språkvård 2002:4. S. 22-28
Språkrådet, 2002
Den nya mångfalden
[Stockholm] : Riksbankens jubileumsfond, [2019] - 41 sidor
ISBN: 9789170612893 LIBRIS-ID: 4d1zzvsk2hqflv7x
Modersmålssvenskar och vi andra. Ungas språk och identifikationer i ljuset av nynationalism
Utbildning & Demokrati, 2009,
Svenska som andraspråk, Svenska två, svenska för invandrare - Vad är det? Duger det inte med vanlig svenska?
Lisetten 3, 210,
Övrigt
-
Böcker
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Språkpolitik
Första upplagan : Stockholm : Morfem, [2018] - 320 sidor
ISBN: 9789188419019 LIBRIS-ID: 19955121
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Artiklar
Ordföljdsvariation som språklig strategi bland ungdomar i flerspråkiga storstadsmiljöer
Nordand, 2, 5781, 2008
Flerspråkighet, institutionell ordning och sociokulturell förändring i det senmoderna Sverige
Nordand, 2, 723, 2007
Prata svenska, vi är i Sverige! [Talk Swedish, we are in Sweden!]: A study of practiced language policy in adult language learning
Linguistics and Education, 2015
Identitetsförhandlingar i det flerspråkiga klassrummet: om ungdomsspråk, makt och diskurs. I: Musik, Nigel & Wedin, Åsa (red.). Flerspråkighet, identitet och lärande. Lund: Studentlitteratur.S. 97-125.
2010
Webadresser
The translanguaging current in language education. Symposium 2015. S. 19-30
2016
URL: https://ofeliagarciadotorg.files.wordpress.com/2011/02/garcia_seltzer47122073-1.pdf
Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar
2012
Institutet för språk och folkminnen
2010
I det nya mångspråkiga Sverige
Utbildning & Demokrati, 2009
Myter om tvåspråkighet. I: Språkvård 2002:4. S. 22-28
Språkrådet, 2002
Den nya mångfalden
[Stockholm] : Riksbankens jubileumsfond, [2019] - 41 sidor
ISBN: 9789170612893 LIBRIS-ID: 4d1zzvsk2hqflv7x
Modersmålssvenskar och vi andra. Ungas språk och identifikationer i ljuset av nynationalism.
Utbildning & Demokrati Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Svenska som andraspråk, Svenska två, svenska för invandrare - Vad är det? Duger det inte med vanlig svenska?
Lisetten 3, 210
URL: http://www.lisa-riks.se/uploads/File/Sv%20som%20andrasprk%20BThoren.pdf
Övrigt
Ytterligare ca. 80 sidor artiklar kan tillkomma efter lärares anvisning.
-
Böcker
Sveriges sju inhemska språk : ett minoritetsspråksperspektiv
Lund : Studentlitteratur, 1999 - 366 s.
ISBN: 9144007779 ; LIBRIS-ID: 7274889
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Etnisk maktordning i skola och samhälle
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 177 sidor
ISBN: 978-91-44-12154-3 LIBRIS-ID: 22198808
Artiklar
Svenskan i dagens flerspråkiga storstadsmiljöer: en explorativ pilotstudie av unga stockholmares perceptioner av variation och varieteter
2008
Ordföljdsvariation som språklig strategi bland ungdomar i flerspråkiga storstadsmiljöer
Nordand, 2, 5781, 2008
Flerspråkighet, institutionell ordning och sociokulturell förändring i det senmoderna Sverige
Nordand, 2, 723, 2007
Tvåspråkighet och språkkontakter i Sverige
Stockholm:Liber, 2013
Svenskhetens utsida. Invandrare & minoriteter
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
Lika barn leker inte alltid bäst
Temanummer Lära i verkligheten, 2006
Flerspråkighet, enspråkighet och etnisk identitet
2010
Prata svenska, vi är i Sverige! [Talk Swedish, we are in Sweden!]: A study of practiced language policy in adult language learning
Linguistics and Education, 2015
Webadresser
I det nya mångspråkiga Sverige
Utbildning & Demokrati, 2009
Modersmålssvenskar och vi andra. Ungas språk och identifikationer i ljuset av nynationalism.
Utbildning & Demokrati Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Svenska som andraspråk, Svenska två, svenska för invandrare - Vad är det? Duger det inte med vanlig svenska?
Lisetten 3, 210
URL: http://www.lisa-riks.se/uploads/File/Sv%20som%20andrasprk%20BThoren.pdf
Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar
2012
Institutet för språk och folkminnen
2010
The translanguaging current in language education. Symposium 2015. S. 19-30
2016
URL: https://ofeliagarciadotorg.files.wordpress.com/2011/02/garcia_seltzer47122073-1.pdf
Övrigt
Ytterligare ca. 80 sidor artiklar kan tillkomma efter lärares anvisning.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och diskutera två- och flerspråkighet utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv
- analysera språkanvändning hos flerspråkiga individer
- redogöra för och förklara centrala aspekter av språkpolitik, språkideologier och attityder till språk och språkfrågor
- med vetenskaplig hållning redogöra för, diskutera och analysera sociolingvistiska fenomen
Innehåll
- Sveriges språkliga mångfald och framväxten av nya sätt att tala svenska bland unga i det flerspråkiga Sverige
- Språkliga praktiker och ungas identitetskonstruktioner
- Attityder till språk och språkanvändning
- Språkliga kategoriseringar, språkideologier, språkpolitik och språkplanering
- Språkbevarande eller språkbyte
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, övningar och fältuppgift.
Särskild behörighet
22,5 hp från ämnet svenska som andraspråk.
Examination
SEM1, seminarium, 4,5 hp, seminarium avseende lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport 3 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd