Kursplan - Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU206
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2022-12-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Betyg i teori och praktik : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups, [2017] - 216 sidor
ISBN: 978-91-40-69264-1 LIBRIS-ID: 20833106
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Lärares bedömningsarbete : förutsättningar, villkor, agens
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2018] - 215 sidor
ISBN: 9789127823020 LIBRIS-ID: 22073356
Artiklar
Inside the black box : raising standards through classroom assessment
London : GL Assessment, 1998. - 21 p.
ISBN: 0708713815 LIBRIS-ID: 12238796
Webbadresser
Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning
Skolverket, 2020
Betyg och betygssättning. Skolverkets allmänna råd med kommentarer
Skolverket, 2018
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5c2/1553968119879/pdf4000.pdf
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket, 2011 - 133 s.
ISBN: 978-91-86529-56-7 LIBRIS-ID: 12442568
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola
Skolverket, 2022
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan
Läroplan för grundskolan samt för förskolan och fritidshemmet
Skolverket, 2022
Sambedömning i skolan - exempel och forskning
Skolverket, 2013
Referenslitteratur
God forskningssed.
Vetenskapsrådets rapportserie., 2011
Referenshantering enligt APA-stilen: Förkortad svensk
Göteborgs universitet,
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla fördjupad kunskap om bedömning och betygssättning av elevers lärande och kunskap för gymnasieskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och kritiskt granska historiska och teoretiska perspektiv på bedömning och betygsättning
2. analysera hur läroplaner, kursplaner, bedömningskriterier och nationella prov kan användas för att bedöma elevers lärande och utveckling
3. diskutera giltighet och tillförlitlighet vid bedömning av lärande
4. problematisera bedömnings- och dokumentationspraktiken utifrån, samhälleliga, etiska och internationella aspekter
5. dokumentera elevers kunskap och lärande i ämnet för att skapa ett mångsidigt underlag för bedömning av elevers lärprocess som grund för betygssättning
6. reflektera kring bedömnings- och dokumentationspraktiken utifrån ett flerspråkighetsperspektiv
7. beskriva hur pedagogisk dokumentation och utvecklingssamtal kan användas för att stimulera elevers lärande och utveckling i ämnet
8. uppvisa ett fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Kunskapssyn, bedömning och betyg i ett historiskt och teoretiskt perspektiv
- Bedömning i relation till nationella styrdokument, bedömningskriterier och kunskapsmätningar
- Pröva olika sätt för formativ och summativ bedömning som underlag för likvärdig betygssättning
- Internationella kunskapsmätningar
- Pedagogisk dokumentation och utvecklingssamtal
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, IKT och fältstudier.
Särskild behörighet
90 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare,
- 30 hp Svenska för ämneslärare eller 30 hp Matematik för ämneslärare, samt
- 30 hp Engelska för ämneslärare, 30 hp Svenska som andraspråk för ämneslärare, 30 hp Teknik för ämneslärare eller 30 hp Samhällskunskap för ämneslärare.
Examination
INL3, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, seminarium, 3,5 hp, individuell muntlig och skriftlig uppgift avseende lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd