Kursplan - Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU206
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2019-12-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Betyg i teori och praktik : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups, [2017] - 216 sidor
ISBN: 978-91-40-69264-1 LIBRIS-ID: 20833106
Lärares bedömningsarbete : förutsättningar, villkor, agens
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2018] - 215 sidor
ISBN: 9789127823020 LIBRIS-ID: 22073356
Artiklar
Black, Paul; Harrison, Christine; Lee, Clare; Marshal, Bethan and Wiliam, Dylan (2004). Working Inside the Black Box: Assessment for Learning in the Classroom. Phi Delta Kappan, 86(1), 8-21.
Black, Paul and Wiliam, Dylan (1998). Inside the Black Box: Raising Standards Through Classroom Assessment. Phi Delta Kappan 80(2), 139-144, 146-148
Sund, Per & Sund, Louise (2017) Alla gör fel?! - Hinder för lärares bedömning av elevers praktiska förmågor under ett nationellt prov, Nordic Studies in Science Education, 13(1), 3-16
Sundgren, Eva (2017). Flerspråkighet - föreställningar och attityder. I: Lahdenperä, Pirjo & Sundgren, Eva (red.) Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet. Stockholm: Liber, s. 49-71
Wiliam, D. (2011). What is assessment for learning? Studies in Educational Evaluation, 37(2011), 3-14
Webadresser
Bedömning och betygssättning i gymnasieskolan.
Skolverket, 2012
Den individuella studieplanen i gymnasieskolan.
Skolverket, 2012
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011.
Skolverket, 2011
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan
Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter.
Skolverket, 2011
Allmänna råd om betyg och betygssättning
2018 - 46 sidor
ISBN: 9789175593326 LIBRIS-ID: pz26svj2mgg9zl4s
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket, 2011 - 133 s.
ISBN: 978-91-86529-56-7 LIBRIS-ID: 12442568
Kunskapsbedömning i skolan : praxis, begrepp, problem och möjligheter
Stockholm : Skolverket, 2011 - 73 s.
ISBN: 978-91-86529-54-3 LIBRIS-ID: 12399925
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Skolverket, 2011,
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan
Referenslitteratur
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
God forskningssed.
Vetenskapsrådets rapportserie., 2011
Referenshantering enligt APA-stilen: Förkortad svensk version
URL: https://www.mdh.se/polopoly_fs/1.24143!/Menu/general/column-content/attachment/APA-STILEN_100128.pdf
Referenshantering enligt APA-stilen: Förkortad svensk version
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: https://www.mdh.se/polopoly_fs/1.24143!/Menu/general/column-content/attachment/APA-STILEN_100128.pdf
Övrigt
Obligatoriska artiklar och bokkapitel tillkommer som läggs upp på kursens webbplatssida.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla fördjupad kunskap om bedömning och betygssättning av elevers lärande och kunskap för gymnasieskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och kritiskt granska historiska och teoretiska perspektiv på bedömning och betygsättning
2. analysera hur läroplaner, kursplaner, bedömningskriterier och nationella prov kan användas för att bedöma elevers lärande och utveckling
3. diskutera giltighet och tillförlitlighet vid bedömning av lärande
4. problematisera bedömnings- och dokumentationspraktiken utifrån, samhälleliga, etiska och internationella aspekter
5. dokumentera elevers kunskap och lärande i ämnet för att skapa ett mångsidigt underlag för bedömning av elevers lärprocess som grund för betygssättning
6. reflektera kring bedömnings- och dokumentationspraktiken utifrån ett flerspråkighetsperspektiv
7. beskriva hur pedagogisk dokumentation och utvecklingssamtal kan användas för att stimulera elevers lärande och utveckling i ämnet
8. uppvisa ett fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Kunskapssyn, bedömning och betyg i ett historiskt och teoretiskt perspektiv
- Bedömning i relation till nationella styrdokument, bedömningskriterier och kunskapsmätningar
- Pröva olika sätt för formativ och summativ bedömning som underlag för likvärdig betygssättning
- Internationella kunskapsmätningar
- Pedagogisk dokumentation och utvecklingssamtal
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, IKT och fältstudier.
Särskild behörighet
90 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
-7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare,
- 30 hp Svenska för ämneslärare eller 30 hp Matematik för ämneslärare, samt
- 30 hp Engelska för ämneslärare, 30 hp Svenska som andraspråk för ämneslärare, 30 hp Teknik för ämneslärare eller 30 hp Samhällskunskap för ämneslärare.
alternativt
30 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 3 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU, samt
- 4,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - KPU.
Examination
INL3, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, seminarium, 3,5 hp, individuell muntlig och skriftlig uppgift avseende lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.