Kursplan - Multimodal informationsdesign
Omfattning
15 hp
Kurskod
ITE329
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2018-02-01
Reviderad
2023-01-19
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Multimodality : a social semiotic approach to contemporary communication
2010 - 212 s.
ISBN: 9780415320610 LIBRIS-ID: 11167193
Visible signs : an introduction to semiotics in the visual arts
Fourth edition : London : Bloomsbury Visual Arts, [2022] - 192 pages
ISBN: 9781350164932 LIBRIS-ID: 7ql50v615l7br777
Referenslitteratur
Making sense of field research - a practical guide for information designer
Taylor & Francis Ltd, 2018 - 252 sidor
ISBN: 9780415790031 LIBRIS-ID: q004lr7qnp1ntjtp
Observing the user experience : a practitioner's guide to user research
2. ed. : San Francisco, Calif. : Morgan Kaufmann, 2012 - xiii, 585 s.
ISBN: 9780123848697 LIBRIS-ID: 13558829
Övrigt
Aktuella artiklar tillkommer
-
Böcker
Multimodality : a social semiotic approach to contemporary communication
2010 - 212 s.
ISBN: 9780415320610 LIBRIS-ID: 11167193
Observing the user experience : a practitioner's guide to user research
2. ed. : San Francisco, Calif. : Morgan Kaufmann, 2012 - xiii, 585 s.
ISBN: 9780123848697 LIBRIS-ID: 13558829
Övrigt
Aktuella artiklar tillkommer
Syfte
Syftet med denna kurs är att studenten praktiskt ska tillämpa metoder och tekniker i syfte att fördjupa kunskaperna i att planera, analysera, skapa och utprova informationsmaterial. Studenten ska även få förståelse för hur principer och riktlinjer inom ämnet informationsdesign kan tillämpas praktiskt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och diskutera modaliteter i en informationssituation
2. diskutera och värdera olika modaliteter i en gestaltning utifrån ett informationsdesignperspektiv
3. identifiera och använda metoder för gestaltning av informationsdesign med fokus på användare och användarsituation
4. ha förmåga att redogöra för relevanta teorier i förhållande till ett informationsdesignprojekt
5. beskriva och motivera en gestaltningsprocess
6. beskriva och genomföra ett användartest
7. identifiera, diskutera och värdera delarna i en informationsdesignprocess ur ett helhetsperspektiv
Innehåll
I kursen presenteras olika metoder och verktyg inom informationsdesign som studenten får diskutera och reflektera kring. Studenten får arbeta med problemlösning och idégenerering kring gestaltning av information. Dessutom ingår moment om att kommunicera och presentera i designprocessens olika delar. Ett projekt genomförs där kursens delar sammanvävs med inslag av samverkan, jämställdhet samt hållbarhet.
Särskild behörighet
60 hp avslutade kurser inom Informationsdesign, varav 30 hp från inriktningskurser och 30 hp från allmän informationsdesign.
Examination
Seminarium (SEM1), Muntlig och skriftlig examination, 1,5 hp, examinerar lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM2), Redovisning, 1,5 hp, examinerar lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM3), Presentation med tillhörande artefakter, 1,5 hp, examinerar lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projekt (PRO1), Skapande och redovisning av artefakter, 4,5 hp, examinerar lärandemål 2-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projekt (PRO2), Redovisning, 3 hp, examinerar lärandemål 1-4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Promemoria (PM1), skriftlig inlämning, 3 hp, examinerar lärandemål 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar med 3 hp mot KIT106 Informationsdesign i praktiken.