Kursplan - Kvantitativa forskningsmetoder II
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PSA317
Giltig från
Vårtermin 2023
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Arbetslivsvetenskap, Folkhälsovetenskap, Fysioterapi, Socialt arbete, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-05-23
Reviderad
2022-05-31
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Discovering statistics using IBM SPSS statistics
5. ed. : London : Sage Publications, [2018] - xxix, 1070 sidor
ISBN: 9781526419521 LIBRIS-ID: 21986061
URL: Companion website
Övrigt
More literature (e.g. articles or text from book chapters) of maximum 200 pages can be added and will be provided by the course team
.,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om kvantitativ design och metod med tillhörande multivariata statistiska analysmetoder som har relevans för området hälsa och välfärd. Studenten ska också vidareutveckla sitt kritiska förhållningssätt inom vetenskapligt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 värdera och argumentera för olika forskningsdesigner
2 utvärdera grundläggande egenskaper för mätinstrument, för olika dimensioner av hälsa och välfärd
3 värdera och argumentera för val av multivariata analysmetoder
4 tillämpa ett urval av multivariata analysmetoder
5 tolka och reflektera över resultat av multivariata analysmetoder
6 granska, värdera och tillämpa kombinationer av kvalitativa och kvantitativa metodansatser (mixed method)
Innehåll
Olika typer av experimentella och icke-experimentell forskningsdesigner
Psykometriska egenskaper hos mätinstrument studeras exempelvis former av reliabilitet och validitet, känslighet samt specificitet
Multivariata analysmetoder som exempelvis principalkomponentanalys, faktoranalys, MANOVA och logistisk regression
Olika sätt att kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder. Styrkor och svagheter med olika sätt att kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och/eller övningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna ett självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion. I kursen används en pedagogisk (webbaserad) plattform för presentation av kursmaterial, kommunikation och diskussion.
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Kvantitativ forskningsmetod I, 7,5 hp eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3
Examination
INL1, Inlämningsuppgift,1,5 hp, individuell uppgift, lärandemål 4-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, Inlämningsuppgift, 6 hp, individuell uppgift, lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs VG på INL2 samt G på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd