Kursplan - Design genom förstärkt, utbyggd verklighet (xR)
Omfattning
15 hp
Kurskod
ITE210
Giltig från
Vårtermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2020-12-15
Reviderad
2022-01-24
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Creating augmented and virtual realities : theory and practice for next-generation spatial computing
First edition. : Sebastopol, CA : O'Reilly Media, [2019] - xxvi, 340 pages
ISBN: 9781492044192 LIBRIS-ID: 6j9cx0ng4d0bjgx7
Virtual reality : en introduktion
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 258 sidor
ISBN: 9789144122281 LIBRIS-ID: hxhwspqlf02t5vt9
Referenslitteratur
The VR book : human-centered design for virtual reality
First edition. : [New York] : Association for Computing Machinery, [2016] - xxxiii, 599 pages
ISBN: 9781970001129 LIBRIS-ID: 19580838
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten kunskaper i att skapa och använda olika former av utbyggd verklighet för att möta utmaningar och mål i samhället och i organisationer. Kursen syftar också till att ge kunskap om maskinintelligens (AI).
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Beskriva och tillämpa teori kring förstärkt och utbyggd verklighet (xR)
2. Använda lämpliga verktyg och material för utveckling av applikationer och tjänster inom förstärkt och utbyggd verklighet (xR)
3. Utvärdera användarupplevelsen för en applikation och tjänst inom förstärkt och utbyggd verklighet (xR)
4. Designa en användbar, fungerande prototyp av en applikation och tjänst inom förstärkt och utbyggd verklighet (xR)
5. Diskutera förstärkt och utbyggd verklighet (xR) och artificiell intelligens (AI) utifrån de mål och utmaningar informationsdesign har ute i samhälle och organisationer
Innehåll
I den här kursen kommer vi att utforska de många möjligheter som xR och Ai ger, samt deras potential vid design för olika sinnen inom området informationsdesign. I kursen används riktlinjer och principer för design och utvärdering med fokus på ett brett spektrum av perceptuella modeller, vilka syftar till att beskriva den inneslutande upplevelsen. Kursen belyser även hur användningen av dessa tekniker kan bidra till människors välbefinnande och adresserar hållbarhetsutmaningar.
Särskild behörighet
22,5 hp inom informationsdesign med inriktning mot interaktionsdesign vari ingår kursen Digitala system 7,5 hp. Dessutom krävs kursen Programmering för interaktiva gränssnitt 7,5 hp, eller motsvarande.
Examination
Hemtentamen (HEM1), 2,5 hp, examinerar lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Laboration 1 (LAB1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Laboration 2 (LAB2), 1,5 hp, examinerar lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projekt (PRO1), 6,5 hp, examinerar lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
PM (PM01), 1,5 hp, examinerar lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd