Kursplan - Utvecklingsarbete och utvärdering för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU182
Giltig från
Vårtermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-01-15
Reviderad
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
God utbildning i mätningens tidevarv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-09943-6 LIBRIS-ID: 12042150
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Pedagogisk utvärdering som styrning : en historia från präster till PISA
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2007 - 168 s.
URL: Länk
Aktionsforskning - kunskapsproduktion i praktiken
I: Eklund, S. (red.) Lärare som praktiker och forskare. Om praxisnära forskningsmodeller. Forskning om undervisning och lärande nr 5. Stockholm: SAF och Lärarförbundet. Finns på nätet., 2011
Skolans kvalitetsarbete ger möjlighet till förändring. Skolinspektionens erfarenheter och resultat från tillsyn och kvalitetsgranskning 2012
Skolinspektionen, 2013
Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 198 sidor
ISBN: 9789127817975 LIBRIS-ID: 19882763
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Andra upplagan : 2017 - 173 sidor
ISBN: 9789144121130 LIBRIS-ID: 21758008
Artiklar
Reinstating national school inspections in Sweden. The return of the state
Nordic studies in education. 32 (2), s. 69-83., 2012
Syfte
Kursens syfte är att den studerande ska tillägna sig grundläggande kunskaper om och metoder för utvecklingsarbete och utvärdering inom skolans årskurs 4-6, som en del av yrkesverksamhetens systematiska kvalitetsarbete.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om olika modeller av utvecklingsarbeten med relevans för utvecklingen av yrkesverksamheten
2. dokumentera, utvärdera och analysera didaktisk och/eller pedagogisk verksamhet i syfte att skapa goda förutsättningar för elevers lärande
3. presentera alternativ till fortsatt verksamhetsutveckling med utgångspunkt från reflektion och relevant forskning
4. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Utvecklingsarbete och utvärdering i ett historiskt, nutida och internationellt perspektiv
- Olika teorier och modeller av utvecklingsarbete, reflektion och kvalitetssäkring
- Pedagogisk observation och dokumentation
- Etiska överväganden vid dokumentation
- Eget utvecklings- och utvärderingsarbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fältstudie och IKT
Särskild behörighet
120 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och skola: om läraryrkets förutsättningar för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare 4-6,
- 16 hp Engelska för grundlärare 4-6,
- 15 hp Svenska för grundlärare 4-6,
- 15 hp Matematik för grundlärare 4-6,
- 11 hp Naturvetenskap och teknik för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Bedömning och betygssättning för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare 4-6, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare 4-6.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, examinerande seminarium, 1,5 hp, avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd