Kursplan - Utvecklingsarbete och utvärdering för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU182
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-01-15
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
God utbildning i mätningens tidevarv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-09943-6 LIBRIS-ID: 12042150
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 253 s.
ISBN: 978-91-27-12198-0 (inb.) LIBRIS-ID: 11863162
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Pedagogisk utvärdering som styrning : en historia från präster till PISA
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2007 - 168 s.
URL: Länk
Aktionsforskning - kunskapsproduktion i praktiken
I: Eklund, S. (red.) Lärare som praktiker och forskare. Om praxisnära forskningsmodeller. Forskning om undervisning och lärande nr 5. Stockholm: SAF och Lärarförbundet. Finns på nätet., 2011
Skolans kvalitetsarbete ger möjlighet till förändring. Skolinspektionens erfarenheter och resultat från tillsyn och kvalitetsgranskning 2012
Skolinspektionen, 2013
Artiklar
Reinstating national school inspections in Sweden. The return of the state
Nordic studies in education. 32 (2), s. 69-83., 2012
Syfte
Kursens syfte är att den studerande ska tillägna sig grundläggande kunskaper om och metoder för utvecklingsarbete och utvärdering inom skolans årskurs 4-6, som en del av yrkesverksamhetens systematiska kvalitetsarbete.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om olika modeller av utvecklingsarbeten med relevans för utvecklingen av yrkesverksamheten
2. dokumentera, utvärdera och analysera didaktisk och/eller pedagogisk verksamhet i syfte att skapa goda förutsättningar för elevers lärande
3. presentera alternativ till fortsatt verksamhetsutveckling med utgångspunkt från reflektion och relevant forskning
4. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Utvecklingsarbete och utvärdering i ett historiskt, nutida och internationellt perspektiv
- Olika teorier och modeller av utvecklingsarbete, reflektion och kvalitetssäkring
- Pedagogisk observation och dokumentation
- Etiska överväganden vid dokumentation
- Eget utvecklings- och utvärderingsarbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fältstudie och IKT
Särskild behörighet
90 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår 15 hp UVK, 7,5 hp VFU samt 67,5 hp ämnesstudier.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, examinerande seminarium, 1,5 hp, avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd