Kursplan - Litteraturvetenskap - historiska perspektiv II
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
LIA016
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Litteraturvetenskap
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2020-12-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Epikanalys : en kort introduktion
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 83 sidor
ISBN: 9789151102252 LIBRIS-ID: 7hz069pz5slmc69z
Litteratur : introduktion till teori och analys
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 496 s.
ISBN: 9789144092461 LIBRIS-ID: 17648394
Natur & Kulturs litteraturhistoria
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2021] - 959 sidor
ISBN: 9789127149403 LIBRIS-ID: w8gd326tt7gz7cfq
Litteraturens historia i Sverige
6. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 640 s.
ISBN: 9789144095097 (inb.) LIBRIS-ID: 14638373
Dramatikanalys : en introduktion
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 186 s.
ISBN: 91-44-04656-1 LIBRIS-ID: 10043619
URL: Omslagsbild
Texter : från Sapfo till Strindberg
Lund : Studentlitteratur, 2006 - [4], xxiii, [1], 1474, [1] s.
ISBN: 91-44-03248-X (inb.) LIBRIS-ID: 10321585
Kompendier
Prosakompendium
Lyrikkompendium
Webbadresser
Övrigt
Skönlitteratur, läses i valfri utgåva
Familjen H***
Pappa Goriot
Den unge Werthers lidanden
Pippi Långstrump
Kvinnor och äppelträd
Gullivers resor
Candide
Thérèse Raquin
Övrigt
Utdrag sekundärlitteratur
Texter i dialog: en studie i gymnasieelevers litteraturläsning, Malmö 2006, del I, kap 1-3,"Undersökningens förutsättningar", kap 6, "Elevernas läsning av Främlingen", kap 10, "Litteraturundervisningensmöjligheter"
"Intighetens skalpell. Stagnelius", ur Den romantiska texten, Stockholm 1986
"Vad är arbetardiktning?", ur Svensk arbetarlitteratur, Lund 2006
ur Fältets herrar. Framväxten av en modern författarroll: Artonhundraåttitalet, Eslöv 2004
ur Modernismen i barnkammaren, Stockholm 1999
"De kvinnliga arbetarförfattarna", ur Arbetarlitteratur, Lund 2006
"Romantikens litterära fält", ur Romantik och förnuft, Uppsala 2000
"The Reading Public and the Rise of the Novel", ur The Rise of the Novel
-
Böcker
Litteraturhistoriens grundbegrepp
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 234 s.
ISBN: 91-44-04255-8 (inb.) LIBRIS-ID: 9431343
Epikanalys : en kort introduktion
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 83 sidor
ISBN: 9789151102252 LIBRIS-ID: 7hz069pz5slmc69z
Följande texter läses i valfri utgåva:
Forts
Följande skönlitterära verk läses i sin helhet:
Följande texter läses i Texter från Sapfo till Strindberg
Forts
Forts
Lyrikens liv : introduktion till att läsa dikt
Göteborg : Daidalos, 2004 - 328 s.
ISBN: 91-7173-207-1 LIBRIS-ID: 9705854
Litteratur : introduktion till teori och analys
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 496 s.
ISBN: 9789144092461 LIBRIS-ID: 17648394
Litteraturens historia i Sverige
5. uppl. : Norstedts, 2009 - 640 s.
ISBN: 91-1-302268-7 (inb.) LIBRIS-ID: 12127171
Litteraturens historia i världen
4., [utök.] uppl. : Stockholm : Norstedt, 1995 - [2], 666 s.
ISBN: 9789172274341 (inb.) (6. tr.) LIBRIS-ID: 7156663
Dramatikanalys : en introduktion
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 186 s.
ISBN: 91-44-04656-1 LIBRIS-ID: 10043619
URL: Omslagsbild
Texter : från Sapfo till Strindberg
Lund : Studentlitteratur, 2006 - [4], xxiii, [1], 1474, [1] s.
ISBN: 91-44-03248-X (inb.) LIBRIS-ID: 10321585
Kompendier
Syfte
Kursens syfte är att utveckla studentens förmåga att läsa och förstå skönlitteratur i ett historiskt perspektiv från 1700-talet till våra dagar med fokus på historiska och interkulturella förutsättningar samt genus, etnicitet och klass.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera skönlitterära texters idéhistoriska och sociala sammanhang
- diskutera valda skönlitterära texter med avseende på genus, etnicitet och klass i ett didaktiskt och metodiskt perspektiv
- redogöra för litteraturens utveckling, barn- och ungdomslitteraturen inräknad, under den aktuella perioden
Innehåll
I kursen utvecklar studenten en grundläggande förmåga att läsa och förstå skönlitteratur i ett historiskt perspektiv från 1700-talet till våra dagar, med visst fokus på barn- och ungdomslitteraturens utveckling. Filosofiska, idéhistoriska och sociala perspektiv anläggs på litterära texter. Vi diskuterar litteraturens roll för identitetsskapande med avseende på genus, etnicitet och klass.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier samt muntliga och skriftliga övningar.
Särskild behörighet
150 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Specialpedagogik - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare, samt
- 45 hp Svenska för ämneslärare varav 3 hp litteraturvetenskap.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, hemtentamen, 6 hp, individuell, skriftlig uppgift, avseende lärandemålen 1 och 3, betyg Underkänd (U), betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande på seminarierna och genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
För att erhålla betyget VG på kursen krävs att studenten uppnått betyg VG på HEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd