Kursplan - Litteraturvetenskap - historiska perspektiv II
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
LIA016
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Litteraturvetenskap
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2016-12-19
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Texter : från Sapfo till Strindberg
Lund : Studentlitteratur, 2006 - [4], xxiii, [1], 1474, [1] s.
ISBN: 91-44-03248-X (inb.) LIBRIS-ID: 10321585
Följande texter läses i Texter från Sapfo till Strindberg (TSS):
Litteraturens historia i världen
4., [utök.] uppl. : Stockholm : Norstedt, 1995 - [2], 666 s.
ISBN: 9789172274341 (inb.) (6. tr.) LIBRIS-ID: 7156663
Litteraturens historia i Sverige
5. uppl. : Norstedts, 2009 - 640 s.
ISBN: 91-1-302268-7 (inb.) LIBRIS-ID: 12127171
Följande texter läses i valfri utgåva:
Forts
Litteratur : introduktion till teori och analys
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 496 s.
ISBN: 9789144092461 LIBRIS-ID: 17648394
Litteraturhistoriens grundbegrepp
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 234 s.
ISBN: 91-44-04255-8 (inb.) LIBRIS-ID: 9431343
Syfte
Kursens syfte är att utveckla studentens förmåga att läsa och förstå skönlitteratur i ett historiskt perspektiv från 1700-talet till våra dagar med fokus på historiska och interkulturella förutsättningar samt genus, etnicitet och klass.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera skönlitterära texters idéhistoriska och sociala sammanhang
- diskutera valda skönlitterära texter med avseende på genus, etnicitet och klass i ett didaktiskt och metodiskt perspektiv
- redogöra för litteraturens utveckling, barn- och ungdomslitteraturen inräknad, under den aktuella perioden
Innehåll
I kursen utvecklar studenten en grundläggande förmåga att läsa och förstå skönlitteratur i ett historiskt perspektiv från 1700-talet till våra dagar, med visst fokus på barn- och ungdomslitteraturens utveckling. Filosofiska, idéhistoriska och sociala perspektiv anläggs på litterära texter. Vi diskuterar litteraturens roll för identitetsskapande med avseende på genus, etnicitet och klass.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier samt muntliga och skriftliga övningar.
Särskild behörighet
125 hp från Ämneslärarprogrammet inriktning gymnasieskolan varav 37,5 hp svenska/litteraturvetenskap, 45 hp svenska som andraspråk eller engelska eller samhällskunskap, 35 hp utbildningsvetenskaplig kärna samt 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Fältuppgift (PRO1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig uppgift (TEN1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För att erhålla betyget VG på kursen krävs att studenten uppnått betyg VG på TEN 1.
För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd