Kursplan - Kommunikation i komplexa organisationer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE416
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovation och design
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2017-01-31
Reviderad
2020-01-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
Artiklar kommer att delas ut under kursens gång
.,
-
Artiklar
Perspective: Complexity Theory and Organization Science
Organization Science (Providence, R.I.), 10(3), 1999
URL: Länk
Employee Communication Responsibility: Its Antecedents and Implications for Strategic Communication Management
International Journal of Strategic Communication, 13(1), 2019
URL: Länk
Feminist data visualization. In Workshop on Visualization for the Digital Humanities (VIS4DH)
Baltimore. IEEE, 2016
In the Wake of New Media: Connecting the Who with the How of Strategizing Communication
International Journal of Strategic Communication, 10(4), 2016
URL: Länk
Defining strategic communication
International Journal of Strategic Communication, 1(1), 2007
Expanding the scope of strategic communication: Towards a holistic understanding of organizational complexity
International Journal of Strategic Communication, 12(4), 2018
Struggling with internal crisis communication: A balancing act between paradoxical tensions
Public Relations Inquiry, 4(2), 2015
URL: Länk
Intercultural Organizational Communication: The Social Organizing of Interaction in International Encounters
Journal of Business Communication, 48(3), 2011
URL: Länk
Self-managing organizations: Exploring the limits of less-hierarchical organizing
Research in Organizational Behavior, 37, 2017
URL: Länk
Strategic Communication: Reflections on an Elusive Concept
International Journal of Strategic Communication, 12(4), 2018
URL: Länk
Don't Simplify, Complexify: From Disjunctive to Conjunctive Theorizing in Organization and Management Studies
Jour. of Manage. Stud., 54, 2017
URL: Länk
Communication Theory: An Underrated Pillar on Which Strategic Communication Rests
International Journal of Strategic Communication, 12(4), 2018
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten får förståelse för och kunskap om olika kommunikationsstrategier för komplexa organisationer, samt hur kultur, etnicitet och genus påverkar kommunikationen inom en organisation/företag liksom mellan dessa.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. tillämpa för ändamålet relevanta metoder samt välja för syftet lämpliga medier för att stödja kommunikation mellan olika parter inom en organisation
2. välja, motivera och tillämpa kommunikationsstrategier med hänsyn till kulturella och etniska aspekter inom och emellan företag/organisationer
3. analysera hur kommunikation kan stödja innovation och designprocesser
4. analysera och värdera hur genus, kultur och etnicitet påverkar kommunikation inom och mellan organisationer
5. analysera och förstå vad som påverkar olika kommunikationsprocesser och situationer, och hur konsekvenserna av denna påverkan ser ut
Innehåll
Kursens fokus ligger på kommunikationsstrategier för komplexa organisationer. Genom litteraturstudier, föreläsningar och seminarier kommer studenten att introduceras till hur sådant som kultur, etnicitet och genus påverkar kommunikationen inom en organisation/företag liksom mellan dessa.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 140 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Svenska B/Svenska 3.
Examination
Seminarium (SEM3), 2 hp, (examinerar lärandemål 4 och 5), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projekt (PRO1), 5,5 hp, (examinerar lärandemål 1-5), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd