Kursplan - Kommunikation i komplexa organisationer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE416
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovation och design
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2017-01-31
Reviderad
2019-01-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
Combining organizational and physical location to manage knowledge dissemination
International Journal of Technology Management 44(1/2), 2008
An introduction to Cultural Studies
London/New York: Routledge, 2016
Solving the Quality Dilemma: Emergent Quality management, Innovative Quality Improvement in Operations
Springer Verlag, 2017
Visual management studies: Empirical and theoretical approaches
International Journal of Management Reviews, 15, 2013
Supporting the development of shared understanding in distributed teams
Journal of Engineering Design, Vol. 28. NO3, 2017
Cultural Differences, Sterotypes and Communication Needs in Intercultural Communication in a Global Multicultural Enironment. The Employees´ Perspective.
Journal of Intercultural Communication, 2017
Developing International Personas. A new intercultural communication practice in globalized society
Journal of Intercultural Communication, 2017
Skills for effective communication and work in global product development teams
Journal of Engineering Design, 2005
Övrigt
The course literature is primarily based on scientific papers. In addition to the literature presented in the study guide, there may also be additional material handed out during the course.
.,
Syfte
Kursen syftar till att studenten får förståelse för och kunskap om olika kommunikationsstrategier för komplexa organisationer, samt hur kultur, etnicitet och genus påverkar kommunikationen inom en organisation/företag liksom mellan dessa.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. tillämpa för ändamålet relevanta metoder samt välja för syftet lämpliga medier för att stödja kommunikation mellan olika parter inom en organisation
2. välja, motivera och tillämpa kommunikationsstrategier med hänsyn till kulturella och etniska aspekter inom och emellan företag/organisationer
3. analysera hur kommunikation kan stödja innovation och designprocesser
4. analysera och värdera hur genus, kultur och etnicitet påverkar kommunikation inom och mellan organisationer
5. analysera och förstå vad som påverkar olika kommunikationsprocesser och situationer, och hur konsekvenserna av denna påverkan ser ut
Innehåll
Kursens fokus ligger på kommunikationsstrategier för komplexa organisationer. Genom litteraturstudier, föreläsningar och seminarier kommer studenten att introduceras till hur sådant som kultur, etnicitet och genus påverkar kommunikationen inom en organisation/företag liksom mellan dessa.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 140 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Svenska B/Svenska 3.
Examination
Seminarium (SEM1), 1 hp, (examinerar lärandemål 4), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM2), 1 hp, (examinerar lärandemål 5), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övning (ÖVN1), 2 hp, (examinerar lärandemål 1-3), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Promemoria (PM01), 3,5 hp, (examinerar lärandemål 4-5), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd