Kursplan - Upplevelsedesign och användbarhet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
DVA451
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Datavetenskap
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2016-01-27
Reviderad
2019-01-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
About face : the essentials of interaction design
4. ed. : Indianapolis, IN : John Wiley & Sons, cop. 2014 - 690 s.
ISBN: 978-1-118-76657-6 LIBRIS-ID: 16464921
Referenslitteratur
Sketching user experiences [electronic resource] : the workbook.
Burlington : Elsevier Science, 2012. - 1 online resource (273 p.)
ISBN: 9780123819611 LIBRIS-ID: 12458306
Universal principles of design : 125 ways to enhance usability, influence perception, increase appeal, make better design decisions, and teach through design
Rev. and updated ed. : Gloucester, Mass. : Rockport, 2010. - 272 p.
ISBN: 9781592535873 LIBRIS-ID: 11732013
Universal methods of design : 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions
Beverly, MA : Rockport Publishers, 2012. - 207 p.
ISBN: 9781592537563 LIBRIS-ID: 12622060
(Re)Searching the digital Bauhaus
London : Springer, cop. 2009 - 371 s.
ISBN: 9781848003491 LIBRIS-ID: 11275888
Under ytan : en antologi om designforskning / [redaktion: Åsa Harvard ... ; introduktionstexterna är skrivna av Sara Ilstedt Hjelm]
Stockholm : Raster, 2007 - 349, [2] s.
ISBN: 9789187215797 LIBRIS-ID: 10368806
Design : process och metod
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 237 s.
ISBN: 9789144108858 LIBRIS-ID: 18219023
-
Böcker
Designing for interaction : creating innovative applications and devices
2. ed. : Berkeley Calif. : New Riders Pub, cop. 2010 - xv, 223 p.
ISBN: 9780321643391 LIBRIS-ID: 11361203
Design : process och metod
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 237 s.
ISBN: 9789144108858 LIBRIS-ID: 18219023
Referenslitteratur
Sketching user experiences [electronic resource] : the workbook.
Burlington : Elsevier Science, 2012. - 1 online resource (273 p.)
ISBN: 9780123819611 LIBRIS-ID: 12458306
Universal principles of design : 125 ways to enhance usability, influence perception, increase appeal, make better design decisions, and teach through design
Rev. and updated ed. : Gloucester, Mass. : Rockport, 2010. - 272 p.
ISBN: 9781592535873 LIBRIS-ID: 11732013
Universal methods of design : 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions
Beverly, MA : Rockport Publishers, 2012. - 207 p.
ISBN: 9781592537563 LIBRIS-ID: 12622060
(Re)Searching the digital Bauhaus
London : Springer, cop. 2009 - 371 s.
ISBN: 9781848003491 LIBRIS-ID: 11275888
Under ytan : en antologi om designforskning / [redaktion: Åsa Harvard ... ; introduktionstexterna är skrivna av Sara Ilstedt Hjelm]
Stockholm : Raster, 2007 - 349, [2] s.
ISBN: 9789187215797 LIBRIS-ID: 10368806
Syfte
Kursen erbjuder en grundläggande förtrogenhet i upplevelsedesign och s.k. design thinking samt tekniker och metoder inom området för att kunna formge digitala artefakter med önskvärda brukskvalitéer.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
1. uppvisa förmåga att tillämpa designprocessen för design av interaktiva digitala artefakter med fokus på användarupplevelse och brukskvalitéer
2. uppvisa förmåga att genomföra användarstudier för att utvärdera en design
3. uppvisa - genom litteraturstudier och i praktiskt arbete - hur designarbetet grundas i vetenskapliga bidrag inom området
4. designa och utveckla interaktiva prototyper och digitala artefakter med fokus på användarupplevelse och brukskvalitéer
5. visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till hållbar utveckling och vetenskapliga, samhälleliga, etiska aspekter och normkritik inom interaktionsdesign
6. använda grundläggande filosofiska begrepp och vetenskapsteori som omger upplevelsedesign
Innehåll
Kursen fokuserar på designprocessen för digitala artefakter, hur de ska formges och utvecklas så att artefakter får önskvärda brukskvalitéer och god användbarhet. Särskild vikt läggs vid användares upplevelse av den digitala artefakten. Metoder inom upplevelsedesign: designmetoder i kreativ fas, konceptutveckling, interaktionstekniker och utvärderingstekniker presenteras och tillämpas. Kursen innehåller praktiskt designarbete genom workshops och projekt. Etiska aspekter, samhällsaspekter, hållbar utveckling och normkritik inom design presenteras. Kursen ger också en överblick av aktuell forskning inom området.
Särskild behörighet
120 hp varav 60 hp inom datavetenskap och/eller datateknik eller informatik. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3
Examination
Projekt (PRO3), 2,5 hp, examinerar lärandemål 1-4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projekt (PRO4), 2,5 hp, examinerar lärandemål 1,2 och 4-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 hp, examinerar lärandemål 3, 5 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd