Kursplan - Upplevelsedesign och användbarhet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
DVA451
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Datavetenskap
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2016-01-27
Reviderad
2017-01-31
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen erbjuder en grundläggande förtrogenhet i upplevelsedesign och s.k. design thinking samt tekniker och metoder inom området för att kunna formge digitala artefakter med önskvärda brukskvalitéer.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
1. uppvisa förmåga att tillämpa designprocessen för design av interaktiva digitala artefakter med fokus på användarupplevelse och brukskvalitéer
2. uppvisa förmåga att genomföra användarstudier för att utvärdera en design
3. uppvisa - genom litteraturstudier och i praktiskt arbete - hur designarbetet grundas i vetenskapliga bidrag inom området
4. designa och utveckla interaktiva prototyper och digitala artefakter med fokus på användarupplevelse och brukskvalitéer
5. visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till hållbar utveckling och vetenskapliga, samhälleliga, etiska aspekter och normkritik inom interaktionsdesign
6. använda grundläggande filosofiska begrepp och vetenskapsteori som omger upplevelsedesign
Innehåll
Kursen fokuserar på designprocessen för digitala artefakter, hur de ska formges och utvecklas så att artefakter får önskvärda brukskvalitéer och god användbarhet. Särskild vikt läggs vid användares upplevelse av den digitala artefakten. Metoder inom upplevelsedesign: designmetoder i kreativ fas, konceptutveckling, interaktionstekniker och utvärderingstekniker presenteras och tillämpas. Kursen innehåller praktiskt designarbete genom workshops och projekt. Etiska aspekter, samhällsaspekter, hållbar utveckling och normkritik inom design presenteras. Kursen ger också en överblick av aktuell forskning inom området.
Undervisning
Projektform genom problembaserat lärande, design-workshops och litteraturseminarier.
Särskild behörighet
120 hp varav minst 80 hp inom datavetenskap och/eller datateknik eller informatik, inklusive minst 30 hp programmering eller mjukvaruutveckling. motsvarande. Dessutom krävs minst 18 månaders dokumenterad arbetslivserfarenhet från mjukvaruutveckling eller relaterad verksamhet. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3
Examination
Projekt (PRO1), 5 hp, examinerar lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 hp, examinerar lärandemål 3, 5 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd