Kursplan - Forskningsmetod för förskollärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU071
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-02-28
Reviderad
2017-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Artiklar
250 sidor valfri referenslitteratur vari en engelsk vetenskaplig artikel ingår
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper för att kunna formulera pedagogiska problemställningar relevanta för förskolans arbete, kunna beskriva dem med egna ord och kunna finna lämplig metod för att utforska och hantera dem på ett vetenskapligt och etiskt korrekt sätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och beskriva pedagogiska problem i relation till förskolans arbete
2. utifrån ett relevant pedagogiskt problem planera, genomföra och redovisa en mindre vetenskaplig studie
3. redogöra för och visa kunskap om kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser
4. redogöra för och praktiskt tillämpa metoder för datainsamling, bearbetning och analys
5. kritiskt granska och diskutera egna och andras forskningsresultat
6. visa kunskap om och tillämpa forskningsetiska principer
7. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Vetenskapsteori
- Kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser
- Metoder för datainsamling, bearbetning och analys
- Forskningsetiska principer
- Vetenskapligt skrivande
- Aktuell nationell och internationell forskning kring förskolepedagogiskt arbete
- Opposition av en vetenskaplig studie
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier
Särskild behörighet
120 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 15 hp Förskolans organisation, uppdrag och innehåll,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan, del I,
- 7,5 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv,
- 7,5 hp Estetik och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan,
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan,
- 15 hp Förskolans pedagogik och didaktik,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan del II,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Uppföljning och analys av lärande och utveckling, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 – förskollärare.
Examination
Forskningsplan (INL1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Uppsats (UPS1), 5,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG)
Ventilering (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd