Kursplan - Forskningsmetod för förskollärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU071
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-02-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper för att kunna formulera pedagogiska problemställningar relevanta för förskolans arbete, kunna beskriva dem med egna ord och kunna finna lämplig metod för att utforska och hantera dem på ett vetenskapligt och etiskt korrekt sätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- identifiera och beskriva pedagogiska problem i relation till förskolans arbete
- utifrån ett relevant pedagogiskt problem planera, genomföra och redovisa en mindre vetenskaplig studie
- redogöra för och visa kunskap om kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser
- redogöra för och praktiskt tillämpa metoder för datainsamling, bearbetning och analys
- kritiskt granska och diskutera egna och andras forskningsresultat
- visa kunskap om och tillämpa forskningsetiska principer
Innehåll
- Vetenskapsteori
- Kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser
- Metoder för datainsamling, bearbetning och analys
- Forskningsetiska principer
- Vetenskapligt skrivande
- Aktuell nationell och internationell forskning kring förskolepedagogiskt arbete
- Opposition av en vetenskaplig studie
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier
Särskild behörighet
97,5 hp förskolepedagogik samt 37,5 högskolepoäng UVK och VFU I och 2 15 högskolepoäng
Examination
Forskningsplan (INL1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Uppsats (UPS1), 5,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG)
Ventilering (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd