Kursplan - Utveckling och lärande (förskollärare)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU053
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 158 sidor
ISBN: 9789147131778 LIBRIS-ID: 6h3shfj84rslfcps
Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2009 - 244 s.
ISBN: 9789173466653 LIBRIS-ID: 11601322
URL: Fulltext
Skapa och våga : om entreprenörskap i skolan
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2015 - 171 s.
ISBN: 978-91-7559-147-6 LIBRIS-ID: 17620967
URL: Länk
Konsten att tala och skriva
Sjätte upplagan : Malmö : Gleerups, [2018] - 272 sidor
ISBN: 9789151100579 LIBRIS-ID: 22282877
Utvecklingspsykologi
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 718, ca 110 s.
ISBN: 9789144060781 LIBRIS-ID: 18897562
Webbadresser
Läroplan (Lpfö18) för förskolan
Referenslitteratur
Ge mig tiden så kan jag. Entreprenörskap på Önsta-Gryta förskolor
URL: https://elforff.files.wordpress.com/2014/12/ge-mig-tiden-sc3a5-kan-jag.pdf
Övrigt
Ytterligare litteratur/material i form av vetenskapliga texter såsom artiklar och/eller avhandlingar tillkommer. Även myndighetstexter och annat för kursen relevant material kan tillkomma.
Övrig litteratur tillkommer och delas ut vid kursstart.
-
Böcker
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 158 sidor
ISBN: 9789147131778 LIBRIS-ID: 6h3shfj84rslfcps
Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2009 - 244 s.
ISBN: 9789173466653 LIBRIS-ID: 11601322
URL: Fulltext
Läroplan för förskolan, Lpfö 98
Skolverket, 2016
Skapa och våga : om entreprenörskap i skolan
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2015 - 171 s.
ISBN: 978-91-7559-147-6 LIBRIS-ID: 17620967
URL: Länk
Konsten att tala och skriva
Sjätte upplagan : Malmö : Gleerups, [2018] - 272 sidor
ISBN: 9789151100579 LIBRIS-ID: 22282877
Utvecklingspsykologi
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 718, ca 110 s.
ISBN: 9789144060781 LIBRIS-ID: 18897562
Webbadresser
Referenslitteratur
Ge mig tiden så kan jag. Entreprenörskap på Önsta-Gryta förskolor
URL: https://elforff.files.wordpress.com/2014/12/ge-mig-tiden-sc3a5-kan-jag.pdf
Övrigt
Ytterligare litteratur/material i form av vetenskapliga texter såsom artiklar och/eller avhandlingar tillkommer. Även myndighetstexter och annat för kursen relevant material kan tillkomma.
Övrig litteratur tillkommer och delas ut vid kursstart.
-
Böcker
Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 250 s.
ISBN: 9789147111558 LIBRIS-ID: 16555207
Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2009 - 244 s.
ISBN: 9789173466653 LIBRIS-ID: 11601322
URL: Fulltext
Läroplan för förskolan, Lpfö 98
Skolverket, 2016
Skapa och våga : om entreprenörskap i skolan
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2015 - 171 s.
ISBN: 978-91-7559-147-6 LIBRIS-ID: 17620967
URL: Länk
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 158 sidor
ISBN: 9789147131778 LIBRIS-ID: 6h3shfj84rslfcps
Konsten att tala och skriva
Sjätte upplagan : Malmö : Gleerups, [2018] - 272 sidor
ISBN: 9789151100579 LIBRIS-ID: 22282877
Webbadresser
Referenslitteratur
Rum, barn och pedagoger : om möjligheter och begränsningar i förskolans fysiska miljö
Umeå : Pedagogiska institutionen/Department of Education, Umeå universitet, 2013 - 211 s.
ISBN: 9789174595727 LIBRIS-ID: 13983765
URL: Länk
Övrigt
Ytterligare litteratur/material i form av vetenskapliga texter såsom artiklar och/eller avhandlingar tillkommer. Även myndighetstexter och annat för kursen relevant material kan tillkomma.
Övrig litteratur tillkommer och delas ut vid kursstart.
-
Böcker
Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 250 s.
ISBN: 9789147111558 LIBRIS-ID: 16555207
Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2009 - 244 s.
ISBN: 9789173466653 LIBRIS-ID: 11601322
URL: Fulltext
Det önskvärda barnet : fostran uttryckt i vardagliga kommunikationshandlingar mellan lärare och barn i förskolan
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, cop. 2008 - 130 s.
ISBN: 978-91-7346-629-5 LIBRIS-ID: 11205646
URL: Länk
Läroplan för förskolan, Lpfö 98
Skolverket, 2016
Skapa och våga : om entreprenörskap i skolan
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2015 - 171 s.
ISBN: 978-91-7559-147-6 LIBRIS-ID: 17620967
URL: Länk
Övrigt
Ytterligare litteratur/material i form av vetenskapliga texter såsom artiklar och/eller avhandlingar tillkommer. Även myndighetstexter och annat för kursen relevant material kan tillkomma.
Syfte
Kursens syfte är att den studerande ska utveckla grundläggande teoretisk kunskap om utveckling och lärande i ett flerdimensionellt perspektiv. Vidare är kursens syfte att problematisera hur utveckling och lärande sker i samspels- och kommunikationsprocesser, samt belysa miljöns betydelse för utveckling och lärande. Ytterligare syftar kursen till att den studerande utvecklar förmågan till muntlig framställning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och beskriva utvecklings- och lärprocesser ur olika teoretiska perspektiv
2. kritiskt granska och problematisera olika lärandemiljöer och dess påverkan på utveckling och lärande med avseende på entreprenöriellt lärande och estetiska lärandeprocesser
3. redogöra för innebörder av och praktiskt tillämpa muntlig framställning
4. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teoretiska perspektiv om lärande och utveckling
- Betydelsen av arv, miljö och kultur för utveckling och lärande i ett flerdimensionellt perspektiv
- Samspels- och kommunikationsprocesser
- Miljöns betydelse för utveckling och lärande
- Muntlig framställning
- Entreprenöriellt lärande
- Estetiska lärandeprocesser
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
7,5 hp från Förskollärarprogrammet.
Examination
Gruppuppgift, GRU1, 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen, TEN1, 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För betyget VG ska studenten ha uppnått detta betyg på TEN1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningarna för respektive delkurs.