Kursplan - Utveckling och lärande (förskollärare)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU053
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2015-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 284 s.
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.) LIBRIS-ID: 11719319
Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 169 s.
ISBN: 9789147015191 LIBRIS-ID: 11863175
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
3. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 304 s.
ISBN: 978-91-47-02059-1 LIBRIS-ID: 11314423
URL: Omslagsbild
Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
2. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2009 - 212 s.
ISBN: 978-91-1-302651-0 LIBRIS-ID: 11601747
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Artiklar
Entrepreneurial learning in Swedish preschools: possibilities for and constraints on children's active participation, Early Child Development and Care
DOI: 10.1080/03004430.2015.1007967, 2015
Webadresser
-
Böcker
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 284 s.
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.) LIBRIS-ID: 11719319
Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 169 s.
ISBN: 9789147015191 LIBRIS-ID: 11863175
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
3. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 304 s.
ISBN: 978-91-47-02059-1 LIBRIS-ID: 11314423
URL: Omslagsbild
Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
2. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2009 - 212 s.
ISBN: 978-91-1-302651-0 LIBRIS-ID: 11601747
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Webadresser
Referenslitteratur
Termlexikon i pedagogik, skola och utbildning
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 458 s.
ISBN: 91-44-03882-8 LIBRIS-ID: 10113292
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 630 s.
ISBN: 978-91-27-11800-3 LIBRIS-ID: 11496418
Syfte
Kursens syfte är att den studerande ska utveckla grundläggande teoretisk kunskap om utveckling och lärande i ett flerdimensionellt perspektiv. Vidare är kursens syfte att problematisera hur utveckling och lärande sker i samspels- och kommunikationsprocesser, samt belysa miljöns betydelse för utveckling och lärande. Ytterligare syftar kursen till att den studerande utvecklar förmågan till muntlig framställning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och beskriva utvecklings- och lärprocesser ur olika teoretiska perspektiv
2. kritiskt granska och problematisera olika lärandemiljöer och dess påverkan på utveckling och lärande med avseende på entreprenöriellt lärande och estetiska lärandeprocesser
3. redogöra för innebörder av och praktiskt tillämpa muntlig framställning
4. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teoretiska perspektiv om lärande och utveckling
- Betydelsen av arv, miljö och kultur för utveckling och lärande i ett flerdimensionellt perspektiv
- Samspels- och kommunikationsprocesser
- Miljöns betydelse för utveckling och lärande
- Muntlig framställning
- Entreprenöriellt lärande
- Estetiska lärandeprocesser
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till förskollärarprogrammet.
Examination
Gruppuppgift, GRU1, 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen, TEN1, 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För betyget VG ska studenten ha uppnått detta betyg på TEN1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningarna för respektive delkurs.