Kursplan - Litteraturvetenskap - historiska perspektiv I
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
LIA011
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2016-12-19
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Litteraturens historia i Sverige
5., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Norstedt, 2009 - 640 s.
ISBN: 978-91-1-302268-0 (inb.) (omslag) LIBRIS-ID: 11377411
URL: Omslagsbild
Litteraturens historia i världen
4., [utök.] uppl. : Stockholm : Norstedt, 1995 - [2], 666 s.
ISBN: 9789172274341 (inb.) (6. tr.) LIBRIS-ID: 7156663
Litteraturhistoriens grundbegrepp
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 234 s.
ISBN: 91-44-04255-8 (inb.) LIBRIS-ID: 9431343
Texter : från Sapfo till Strindberg
Lund : Studentlitteratur, 2006 - [4], xxiii, [1], 1474, [1] s.
ISBN: 91-44-03248-X (inb.) LIBRIS-ID: 10321585
Följande texter läses i Texter från Sapfo till Strindberg (TSS):
forts:
Följande texter läses i valfri utgåva:
Webbadresser
Sierskan Proba. Faltonia Betitia Proba och hennes dikt Cento Vergilianus
Göteborgs Universitet, 2016
URL: http://www.kriterium.se/site/books/detail/2/medeltidens-genus/
Om den höviska kärleken som kvinnlig strategi
2003
URL: http://ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tfl/article/view/526/499
Litteraturdidaktik
Shakespeare and YouTube : New Media Forms of the Bard
Bloomsbury Publishing, 2014
LGY11 och kursplaner för ämnet svenska
Mellan Dante och Big Brother
Karlstad University, 2006
URL: http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:6137/FULLTEXT01.pdf
Övrigt
Litteraturdidadktik
Syfte
Kursens syfte är att utveckla studentens förmåga att läsa och förstå skönlitteratur i ett historiskt perspektiv från antiken t o m 1600-talet med fokus på historiska och interkulturella förutsättningar samt interartiella perspektiv.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- förklara och diskutera begreppet kanon
- skriva en analyserande text med historiskt perspektiv
- relatera historiska litterära texter till nutida frågeställningar kring interkulturalitet och mångfald
- förklara och tillämpa fenomen som interartialitet och det vidgade textbegreppet i ett didaktiskt sammanhang
- redogöra för litteraturens utveckling under den aktuella perioden
Innehåll
I kursen utvecklar studenten en grundläggande förmåga att läsa och förstå skönlitteratur, barn- och ungdomslitteraturen inräknad, i ett historiskt perspektiv från antiken t o m 1600-talet. Vi studerar litteraturens historiska och interkulturella förutsättningar och hur litterär kanon uppstår och förändras. Samtida perspektiv anläggs på historiska texter med fokus på didaktiska och metodiska frågor, t ex genom adaptationer av klassiska verk. Begrepp som interartialitet och det vidgade textbegreppet diskuteras.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier samt muntliga och skriftliga övningar.
Särskild behörighet
125 hp från Ämneslärarprogrammet inriktning gymnasieskolan varav 37,5 hp svenska/litteraturvetenskap, 45 hp svenska som andraspråk eller engelska eller samhällskunskap, 35 hp utbildningsvetenskaplig kärna samt 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Fältuppgift (PRO1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig uppgift (TEN1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda med god språkbehandling.
För att erhålla betyget VG på kursen krävs att studenten uppnått betyg VG på TEN 1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd