Utbildningsplan - Specialistsjuksköterskeutbildning med inriktning mot primärvård
Omfattning
60.0 hp
Programkod
ZOJ27
Giltig från
Hösttermin 2022
Beslutsinstans
Fakultetsnämnden
Akademi
HVV
Diarienummer
2020/2726
Fastställd
2021-04-22
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska och kandidatexamen inom omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Minst 24 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid eller motsvarande som sjuksköterska efter utfärdad examen.
Om utbildningsplaner
Utbildningsplanen gäller för hela utbildningstiden, från och med det läsår och den termin som du började din utbildning. Utbildningsplanen innehåller programmets mål, innehåll och uppläggning men också krav för särskild behörighet m.m.
Mål
Utbildning på avancerad nivå utgår från kunskaper inom utbildning på grundnivå och innebär fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor gällande att:
- ytterligare utveckla förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete. Lag (2006:173).
Studenten ska efter fullgjorda studier på specialistsjuksköterskeutbildning med inriktning mot primärvård visa sådan kunskap och förmåga som krävs för självständigt arbete som specialistsjuksköterska inom primärvård: barnhälsovård och elevhälsa eller vårdcentral.
Lokala mål:
För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten:
- visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera vårdinsatser för att främja hälsa och förebygga ohälsa
- visa sådan kunskap som krävs för att ansvara för hälsoundersökning och vaccinationsverksamhet
Nedan följer de mål som finns i högskoleförordningens examensbeskrivning för masterexamen (1993:100, bilaga 2).
Kunskap och förståelse
För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten:
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen, och
- visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet.
Färdighet och förmåga
För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten:
- visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patient och närstående identifiera vårdbehov och upprätta omvårdnadsplan,
- visa förmåga att leda och utvärdera omvårdnadsåtgärder,
- visa fördjupad förmåga att initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete,
- visa förmåga att integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar inklusive vård i livets slutskede, och
- visa vårdpedagogisk förmåga.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För specialistsjuksköterskeexamen ska studenten:
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Undervisningsspråk
Det huvudsakliga undervisningsspråket är svenska, viss undervisning kan ske på engelska. Svensk och engelsk litteratur används.
Innehåll
Programmet består huvudsakligen av kurser inom vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad. Denna vetenskap kännetecknas av helhetssyn på människan, med fokus på hur hälsa kan bevaras och hur lidande och sjukdom hanteras. Den innefattar även människors resurser och behov av vård och stöd i livets olika skeenden ur ett närstående-, vårdar- och organisationsperspektiv. Därutöver ingår folkhälsovetenskap med fokus på livsvillkorens, levnadsvanornas, miljöns, samhällsstrukturens, arbetslivets och hälsosystemets betydelse för befolkningens hälsa. Denna vetenskap studerar hur dessa faktorer kan kartläggas, analyseras och påverkas. Programmets kursinnehåll innefattar även medicinsk vetenskap med fokus på de medicinska vårdbehov som bedöms, planeras, behandlas och utvärderas inom primärvård. I programmet finns en avgränsning gällande primärvård avseende att den omfattar arenorna barnavårdscentral, elevhälsa och vårdcentral.
Utbildningen består av teoretiska- och verksamhetsförlagda delar som integreras. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar minst 10,5 hp. Lärande sker genom föreläsningar, seminarier, muntliga presentationer, skriftliga inlämningsuppgifter enskilt och i grupp. I studentens lärande främjas förmåga att reflektera, problematisera och analysera för att utveckla sitt vetenskapliga förhållningsätt.
År 1
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad:
Vetenskaplig teori och metod inom vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, 7,5 hp
Specialistsjuksköterskors kärnkompetenser inom primärvård 7,5 hp
Specialistsjuksköterskors hälsofrämjande arbete inom barnhälsovård och elevhälsa 22,5 hp (varav 7,5 hp inom medicinsk vetenskap) eller
Specialistsjuksköterskors hälsofrämjande arbete på Vårdcentral 22,5 hp (varav 7,5 hp inom medicinsk vetenskap)
Examensarbete med inriktning mot primärvård, magister 15 hp
Folkhälsovetenskap:
Folkhälsoarbete inom primärvård 7,5 hp
Val inom programmet
Inriktning mot barnhälsovård och elevhälsa eller vårdcentral väljs då studenten söker till programmet. Inom inriktningen barnhälsovård och elevhälsa läser studenterna kursen Specialistsjuksköterskors hälsofrämjande arbete inom barnhälsovård och elevhälsa (22,5 hp). Inom inriktningen vårdcentral läser studenterna Specialistsjuksköterskors hälsofrämjande arbete på vårdcentral (22,5 hp). Viss samläsning sker mellan de båda kurserna.
Examen
Utbildningsprogrammet är upplagt så att studierna ska leda fram till att studenten uppfyller fordringarna
för följande examina:
- Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot primärvård: vårdcentral (Postgraduate Diploma in Specialist Nursing - Primary Health Care Centre) eller
- Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot primärvård: barnhälsovård och elevhälsa (Postgraduate Diploma in Specialist Nursing - Child and School Health Care)
- Filosofie magisterexamen inom huvudområdet Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad (Degree of Master of Science (60 credits) in Caring Science with Specialization in Nursing).
Om studenten väljer att inte slutföra en viss kurs, kan det påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. För mer information om examina och examensfordringar hänvisas till den lokala examensordningen på högskolans hemsida.