Roxanne pluggade till civilingenjör inom robotik

Möt Roxanne Anderberg som började plugga civilingenjörsprogrammet i robotik 2011 och tog examen 2016. Idag jobbar hon som ingenjör.

Sahar, teknisk matematik

Vad förväntade du dig när du fick ditt antagningsbesked?

Att det skulle bli tufft men roligt.

Vad var svårare än du trott och hur tog du dig igenom det?

Det var ett större hopp från gymnasiet än tänkt. Var inte beredd på tempot och hur mycket eget arbete som behövdes. Tog mig igenom det tack vare att man hade klasskamrater och äldre studenter man kunde plugga med. Att man kunde stötta och hjälpa varandra igenom hela programmet gjorde en stor skillnad.

Var utmaningen unik för dig eller något som är typiskt för din klass/ditt program?

Utmaningen jag hade är nog samma för alla som hade lätt för sig i gymnasiet. I och med att man knappt behövde plugga så skapade man aldrig en ordentlig studieteknik. Det behövs oavsett vad man studerar till.

Vad var bättre än du förväntat dig?

Gemenskapen som skapades med andra studenter.

Vad är det som du tar med dig från studenttiden utöver din examen?

Alla människor man har lärt känna.

Flyttade du till Västerås/Eskilstuna för att studera?

Jag flyttade från Stockholm till Västerås en månad innan programmet startade. Kände inte någon men tack vare rookieperioden så skapade jag många vänner väldigt fort.

Om du ursprungligen kom från annan ort, hur fungerade det att åka dit för att träffa vänner och/eller familj?

I början åkte jag kanske en gång i månaden hem. Bodde då en helg hos min mamma och försökte hinna med att träffa så många som möjligt. Men ju längre jag bodde i Västerås, desto mer av ett liv skapade jag där och då blev det att vara i Stockholm ca en helg var tredje månad. Åkte tåg eller bil med andra vänner som också hade familj och vänner i Stockholm.

På vilket/vilka sätt har du upplevt att utbildningen legat nära verkligheten?

De förbereder oss med en bred förståelse inom teknik och under termin 9 fick vi jobba med stora projekt som speglar rätt bra hur det är på arbetsmarknaden.

Hur tror du att din karriär och ditt lärande har påverkats av att utbildningen legat nära verkligheten?

Absolut till det positiva. Man lär sig att jobba i grupp, möta deadlines och visa framfötterna, vilket är väldigt viktigt för att komma fram i karriären. Jag kände mig mer självsäker och på det sättet utvecklades jag också snabbare.

Har ni haft någon särskild typ av labblokaler eller liknande på campus?

Det har vi haft. Bra labblokaler som utvecklades under hela min skoltid. Man kunde göra mycket mer verklighetsnära projekt.

Hur har de praktiska momenten hjälpt dig i utbildningen?

Att kunna tillämpa mycket av dem lärde ut på föreläsningarna gjorde att jag fick mycket bättre förståelse av de delarna som kändes abstrakta eller förvirrande. Och kunskapen satt mycket längre.

Hur har de praktiska momenten hjälpt dig i karriären?

De har gjort att jag har kunnat bidra mycket mer. Jag kände mig mer självsäker och på det sättet utvecklades jag också snabbare.

Är du nöjd med ditt första jobb efter examen?

Det är jag absolut. Var ett riktigt bra första jobb. Hade en bra chef och en bra kollega. Att man kunde stötta och hjälpa varandra igenom hela programmet gjorde en stor skillnad.

Har du gjort något mer efter ditt första jobb efter examen?

Jobbar just nu som konsult för Sigma Technology Consulting med uppdrag på Scania som R&D ingenjör.

Hur har MDU bidragit till att du fick ditt första jobb efter examen?

En av mina gamla professorer från MDU kontaktade mig efter examen och frågade om jag vill vara med och jobba på ett nytt projekt han skulle starta. Jag var den första anställde.

Civilingenjörsprogrammet i robotik

• Högskolepoäng 300 HP
  • Omfattning 5 år (heltid)
  • Nivå Grundnivå