Pontus studerade tillförlitliga flyg- och rymdsystem

Jag heter Pontus Antonson och studerade tillförlitliga flyg- och rymdsystem på MDU (nuvarande civilingenjörsprogrammet i tillförlitliga system). Jag började hösten 2017 och tog examen sommaren 2022. Idag jobbar jag som systemingenjör på Saab i Linköping och har jobbat med diverse olika arbetsuppgifter såsom test av system, mjukvara och systemsäkerhetsarbete.

MDU alumnen Pontus Antonson arbetar idag som systemingenjör på Saab i Linköping.

Hur har du haft nytta av dina studier vid MDU?
Jag har haft nytta av mina studier genom direkt kunskap inom bland annat krav, feltolerans och systemsäkerhet, men också i att känna mig bekväm med arbetsprocesser och standarder.

Vad fick dig att välja det här programmet?
Jag valde programmet på grund av mitt intresse för teknik och flygplan. Programmet är brett och öppnar för många möjligheter vidare i arbetslivet.

Vad var det bästa med utbildningen?
För min del är det dels den grundläggande ingenjörsutbildningen, dels de flygnära kurserna, både de praktiska och tekniska. Inte minst klasskamrater och vänner som jag fick via studentföreningarna är en väldigt bra sak i samband med utbildningen.

Hur märktes det under utbildningen att MDU har ett nära samarbete med olika företag?
Det märktes främst på gästföreläsningarna och samarbetsprojekten som MDU har med diverse företag. Universitetet arrangerade även en del företagsmässor vilket stärkte känslan av samarbete.

Vad har du arbetat med sedan du slutade studera?
Jag har hittills enbart jobbat på Saab, där har jag gjort olika uppgifter som systemingenjör. Till exempel testning, mjukvara, uppdatering av dokument och systemsäkerhet för att nämna några.

Har du några tips till framtida studenter?
Fokusera på att bli klar. Även om det tar lite tid är det värt det i slutändan. Ibland kan någon tenta behöva skrivas om, men beta av lite i taget och låt inte högen bli för stor. Kom ihåg att ta dig tid att umgås med vänner och ha kul emellanåt. Vilan mellan pluggdagar är lika viktig som själva plugget, för att orka med.

Vad skulle du vilja säga till någon som funderar på att söka till det här programmet på MDU?
Om du ändå funderar på att söka så sök! Det är ett roligt och brett program som passar många.

Rekommenderar du andra att söka till MDU?
Ja, det gör jag, MDU har bra utbildningar och professorer. Flyttar man till Mälardalen för att plugga, har man dessutom bostadsgaranti.

Finns det något mer du vill berätta eller tillägga?
Oavsett om en kurs eller ett moment är tråkigt eller jobbigt – kämpa vidare. Det är strax över och ett minne blott.

Civilingenjörsprogrammet i Tillförlitliga system

• Högskolepoäng 300 HP
  • Omfattning 5 år (heltid)
  • Nivå Grundnivå