MDU förbereder dig för det verkliga arbetslivet

Sultan Tekie läser masterprogrammet i hållbara energisystem. Det han uppskattar med sin utbildning är hur MDU förbereder sina studenter inför kommande arbetsliv och deras samarbete med företag från hela världen.

Sultan Tekie, student vid masterprogrammet i hållbara energisystem

Vad var det som gjorde att du sökte till masterprogrammet i hållbara energisystem?

− Jag lockades av programmet i och med den karriär jag har haft i mitt hemland Eritrea. Sedan tidigare har jag en kandidatexamen i maskinteknik. Efter att ha arbetat i sju år som expert inom förnybar energi för jordbruksverksamhet bestämde jag mig för att ta mina kunskaper vidare genom att läsa det här programmet.

Vad vill du arbeta med i framtiden?

− Mina valmöjligheter är många och finns inom ett brett område. Jag kan bland annat arbeta på ett konsultföretag, kraftverk (för förnybar- och icke förnybar energi) och batteriföretag. Alla dessa alternativ intresserar mig.

Rekommenderar du andra att söka till MDU eller samma program?

− Ja, det gör jag. Framför allt då MDU förbereder dig för det verkliga arbetslivet, till skillnad från andra universitet som jag hört fokuserar och förbereder dig mer inför tentor. Jag själv tror inte mycket på skriftliga tentor eftersom det skiljer sig mycket från din framtida arbetsmiljö. Här på MDU gör vi många projekt och rapporter som liknar verkligt arbete.

− MDU har också ett nära samarbete med olika företag som arbetar med hållbara energisystem. Vi har haft gästföreläsare från olika företag över hela världen. Projektarbetet som jag kommer att arbeta med under min sista termin är för ett företag som har koppling till universitetet.

− Något jag även uppskattar är den undervisningsteknik vi haft under de senaste ett och ett halvt åren. Dessutom har de genvägar som jag har lärt mig i olika aspekter gjort min väg lättare, vi kallar dem simuleringar.